zondag 14 augustus 2016

Het Spakenburgse jak.

Al jaren had ik een oogje op een jakje. Een kledingstuk dat tussen een blouse en een jas inhangt. Het is gevoerd, dus twee lagen stof en daardoor warmer dan een blouse of overhemd. Je kan er eventueel ook nog iets onder dragen. Een hemdje of een T-shirt met korte of desnoods lange mouwen. Ik ben nogal kouwelijk, dus dat biedt mogelijkheden!
De lengte bevalt mij ook, net over de kont. En er zit een beetje taille in, dat staat leuk.

De stoffen die gebruikt zijn voor het ene jakje dat ik heb, zijn veelkleurig. Ik neem aan dat het met een doel is, maar of het gebruikelijk was de mouwen op te rollen? 
De buitenkant is van twee blauwe stoffen met bloemetjes. Het grootste gedeelte werd Engeltjes Blauw genoemd. De voering van de onderkant is met grote blauwe ruiten. De bovenkant heeft een effen blauwe voering, maar die zie je helemaal niet als het jak aan is. De mouwen zijn met een klein blauw ruitje en een rood ruitje.
Wat opvalt is dat bepaalde vlakken van een stof niet van één lapje zijn gemaakt. Diverse stukjes zijn aan elkaar gezet, wel keurig volgens het patroon. Je ziet het dus bijna niet. Is dat uit zuinigheid? Spaarzaam omgaan met stukjes stof?

Ik ben aan het meten en puzzelen. Hoe zit het jak in elkaar? Wat is de handigste manier om het te naaien?
Er wordt alleen maar recht gestikt, dus een prima project voor op de vintage naaimachines. De afwerking is met een zoom of doordat er een voering inzit. 

En als je goed kijkt en opschrijft en tekent wat je ziet, neem je ook steeds meer waar. Dat het bovenstuk apart gemaakt is van het onderstuk. Die delen zijn later aan elkaar gezet. Door bepaalde naden krijgt het jakje vorm. Is dat standaard of is dit de manier om de maat en het model aan de draagster aan te passen?
Want aan de binnenkant zie ik nog delen van een stiksel zitten waarmee hef jakje ooit smaller is gemaakt.

Ik pas het precies. Mijn dochter zat het iets te ruim. En mijn lieve ex-schoonmoeder paste het ook, maar het was net aan, zeker bij de boezem. Voor ons alledrie geldt dat de bewegingsvrijheid groot is: de pasvorm is zo dat je armen alle ruimte hebben om te bewegen.

De basis is een rechte lap die van rechts voor naar rechts achter loopt. En nog een lap van links voor naar links achter. Een uitsnijding voor de oksel en de mouwen verlengen. 
De onderkant is ook een rechte lap. Die is eerst helemaal afgewerkt, met voering en al, plooien erin en daarna aan het bovenstuk vast gezet.

Het bovenstukje is aan de voorkant ruimer. Er zitten geen coupenaden in voor de buste, maar die ruimte is gevormd door de naden middenachter iets breder te maken. 

Er is ook ruimte voor de heupen gecreëerd door bij het onderste deel een plooi middenachter en twee plooien aan de zijkanten te maken voor het onderste deel aan de bovenkant van het jakje werd vastgenaaid. Weer de vraag of deze plooien konden variëren of dat het standaard maten waren.
Op de grens van het bovenstukje en onderstuk zit een klein haakje. Bij de detail foto hieronder zie je de oogjes vastgenaaid.
Aan de goede kant van het jakje zitten twee versierde knopen om het haakje te verbergen.
Het haakje zit zo goed verstopt. Ik moet nog uitzoeken waar het precies voor is, maar ik denk om een schort of rok aan vast te maken.
Het jakje sluit met haakjes, ze zitten middenvoor aan de binnenkant van het jak en bij de mouwen.
Zelf heb ik nog nooit haakjes opgenaaid, dus interessant om te zien dat ze niet alleen bij de oogjes vastgenaaid zitten, maar ook nog bij het grote oog. Zo kunnen ze niet verschuiven of omklappen.
Bij de mouwen zit telkens één haakjessluiting. Het haakje aan de binnenkant en het oogje aan de buitenkant van de mouw. Hieronder zie je dat het haakje bij de oogjes en het steeltje van het haakje is vastgenaaid.
De buitenkant van de mouw is van de hoofdkleur van het jakje, maar bestaat uit drie delen. Het stuk met de ronding van de oksel en twee verleningen.
De binnenkant van de mouw is uit verschillende stofjes opgebouwd. De Engeltjes Blauwe stof loopt door vanaf de goede kant.

Ik dacht dat de mouw simpel te maken zou moeten zijn, maar mijn 3D-denken is niet zo geweldig. Dus met een vaatdoekje en spelden heb ik een model gemaakt van hoe het misschien wel zou kunnen.

Dit stuk stof verbeeldt de mouw vanaf de elleboog aan de buitenkant van het jak tot aan de elleboog aan de binnenkant van het jak. De bedoeling is een split in het midden te krijgen en uiteindelijk een mooie afgewerkte mouw.
Eerst wordt de koker gesloten vanaf beide uiteinden tot het latere split.
Dit is het naarbinnen vouwen van een halve mouw.
Hier is dat gedaan. De split is zichtbaar, maar nog niet afgewerkt.
Beide kanten van het split zijn nu gespeld. Dat zou dus in het echt genaaid worden. Daarna weer alles omkeren.
Wat ik al dacht! Best simpel....

Ik ben dus aan het meten en tekenen en nadenken. 

Nog een vraag aan de kledingmakers onder jullie: 

Moet de stof vantevoren gewassen worden? 

Of zal ik alles gewoon iets ruimer nemen i.v.m. de krimp? Ik vind het zo jammer om de nieuwe, stugge en makkelijk te verwerken stoffen eerst te wassen en te strijken...
Maar ja, ik wil ook wel een mooi resultaat!