woensdag 4 mei 2016

Quiltwinkeldagje!

Vakantie van school is heerlijk! Een beetje uitslapen, een beetje rommelen, een beetje prutten..

Wel een paar naaimachientjes een servicebeurt gegeven. Eentje werd langsgebracht en eentje was al opgestuurd. Keurig verpakt, (zonder koffertje is dat nog makkelijker dan mèt) en in een grote doos, voor €8,60 helemaal verzekerd en aangetekend! Daar kan je vaak niet voor rijden! Afhalen is natuurlijk ook nuttiger als je informatie krijgt en vragen kunt stellen.

De aflevering vond plaats bij De Quiltmuis in Oosthuizen, want ook bij mij thuis heeft de hele familie vakantie en dan is het best wel vol. Marlies Wolda van De Quiltmuis vindt het prima als er mensen aan de grote tafel komen zitten en uitleg krijgen over hun schoongemaakte en afgestelde machientje.
Uitleg over het opspoelen....

En uitleg over het inrijgen. 

Deze uitleg staat inmiddels ook op Facebook, waar een Nederlandstalige groep is voor Featherweight-liefhebbers. Wil je daar ook bij, zoek de groep dan op Facebook en/of laat je toevoegen. Deze groep is voor en van liefhebbers, dus je kan advies krijgen als je wilt en je machientje laten zien of gewoon meegenieten!
 
Elly Lagchers heeft mijn fotoserie over het inrijgen omgezet in een documentje, zodat je dat kunt nalezen.

Verder heb ik de vakantie besteed aan het schoonmaken van machientjes. Ik was ineens door mijn quiltvoetjes heen en het plaatsen van machientjes stagneerde daar een beetje door. Komt goed, er zijn er weer een paar klaar!

Gisteren gingen deze dames een verwendagje krijgen. Beide waren er slecht aan toe, met snottige bedrading bij de ene en ontbrekende bedrading bij de andere! Maar goed dat ik nooit de stekker in het stopcontact steek zonder controle en na eerst alles wat nodig is te hebben vernieuwd...
Ik zag een mooie bak te koop, een Onderdelen-soppertje... Het is een rijststomer van Tupperware.
Ideaal voor het schoonweken van de chromen en stalen delen van de naaimachine. Het binnenbakje is door de gaatjes geschikt om de onderdelen goed schoon te spoelen.
Nu nog de voetpedalen opnieuw bedraden, testritjes maken en een advertentie schrijven!

Maar vandaag kwam daar helemaal niets van. Want we gingen op pad. We, dat zijn de Singer-meisjes (waarvan ik de jongste ben, haha!) en een vriendin die er nu ook helemaal bijhoort, ook een Featherweight-liefhebster dus!
We reden naar Quiltpalace in Staphorst waar ik een setje mooie sitsen kocht. En we deden een koffierondje bij restaurant Waanders met heerlijk gebak.

Daarna naar Sebaldeburen, de winkel van Trijntje van der Horst. Wat een geweldige winkel, zo groot! En een hele ruime collectie, voor iedere smaak wat wils.
En dan nog een hele kelder eronder. Wat een ruimte! In de winkel hingen quilts van een mevrouw uit Hoorn (de naam ben ik vergeten, die vul ik nog aan!).


Bij Trijntje zag ik een panel voor bij de sitsen en handvatten voor een tas. Sta nu nog in dubio of ik met de sitsen een tas ga maken of toch maar niet...
Ik ben altijd zo zuinig op de stofjes die ik leuk vind, maar iets dat je kan gebruiken is ook waardevol en dat zijn lapjes in de kast natuurlijk niet.
Ik mocht bij Trijntje even de longarm-quiltmachine 'voelen'. Wat een geweldige machine! Op een proeflapje een paar rondjes gedraaid. Zo mooi als dat gaat als de machine zelf de steekgrootte regelt. Dan is het Free Motion Quilten met de Featherweight toch heel anders! En veel kleiner! Het lijkt me niet makkelijk om een grote quilt zo te doen, maar het wordt wel heel erg mooi en gaat sneller dan met de hand ;)
Trijntje heeft een vaste hand en vult zo de blokken in of maakt een patroon over de hele quilt. 
Natuurlijk in overleg met de klant en ik ga haar zeker benaderen als ik ooit (ooit.....) een quilt afheb. Want deze manier van werken lijkt op wat ik zo mooi vind: het is wel machinaal, maar toch met handwerk. Net als met de oude naaimachientjes, met gevoel erbij.

Even door Grietje met ons vieren en Trijntje op de foto gezet. Dit is de zijkant van de winkel. Het lijkt een Amerikaanse quiltwinkel, met huifkarwagenwielen en vlag.

We hadden nog één doel voor vandaag en dat was het Quilt Kabinet in Earnewâld. Een hele andere winkel, veel kleiner, aan het water bij een haventje. Maar met net zo'n aardige mevrouw, Marja Schenk, die gelijk een lesje gaf over steeltjes appliqueren...
..met een hele bak kleine werkstukjes om van alles te laten zien en voor te doen.
Zoals ook de methode om van een diagonaal doorgesneden vierkant een hele lange strook te maken voor biasband:
Je naait de twee ontstane driehoeken weer aan elkaar tot een wiebertje.
Dan trek je de lijnen en naait de strook tot een rol. Eén strookje steekt uit. En dan ga je knippen op de lijn en krijg je een meterslange reep stof. Met twee naden naaien en knippen ben je dan klaar.
Die sliert kan je gebruiken voor de rand van de quilt of een dunne lijn op de quilt, zoals hier de gebogen lijnen. Zo zie je maar, een quiltwinkel bezoek je niet alleen om iets te kopen, maar ook om inspiratie op te doen of iets te leren!
Allemaal kwamen we buiten met een kleurrijk tasje met een paar lapjes!
We zaten pas op 17:00 uur aan de lunch, want eerder gunden we ons de tijd niet (en die koffie met gebak in de ochtend en de koffie met cake bij Trijntje van der Horst hadden ervoor gezorgd dat we niets  tekort kwamen!).
Daarna de rit door mooie Friese landschap..
..en over de Afsluitdijk weer naar huis.

Een heerlijk dagje dus!