dinsdag 15 maart 2016

Een Featherweight genaamd Blanche....

Er kwamen zoveel aanvragen voor een witte Featherweight dat ik die nu ook in de mailinglijst heb geplaatst. Alle verzoeken apart in de gaten houden kan bijna niet en iedereen apart laten kiezen uit verschillende machientjes en wachten op een antwoord gaat ook niet goed.

Dus wil je een Featherweight, welke kleur dan ook, een 221 of een 222 of een bepaald jaar, geef het door en je krijgt een mailtje als ik weer Featherweights in mijn winkeltje ga plaatsen.

(Mail naar: hetsingerwinkeltje@gmail.com)

Deze witte Featherweight was weken geleden al aangevraagd en het lukte me om er eentje te bemachtigen. Nu lijkt dat makkelijk, maar het bieden en de verzending regelen kostte heel veel inspanningen. In totaal heb ik deze naaimachine 3 keer via Paypal gekocht.
Eerst van de meneer en ik had keurig betaald toen bleek dat hij geen bankpasje meer had van die oude rekening. Daarna kocht ik de machine van zijn vrouw. Zij werd zo zenuwachtig van het feit dat ze iets ging verzenden naar Nederland dat ze de koop annuleerde. Er was een uitgebreide mailwisseling nodig om mijn goede bedoelingen duidelijk te maken. Na de derde aankoop had het echtpaar moeite om het verzendlabel te printen. Daarna bleken ze in de middag van het geregelde ophalen toch niet thuis te zijn. Weer mailtjes over en weer.
Uiteindelijk brachten ze het pakket zelf naar de pakketdienst en begon voor mij de spanning van het wachten. Hoe komt de machine aan? Hebben ze alles goed verpakt? Is de machine net zo mooi als op de foto?
Gelukkig waren al mijn zorgen voor niets geweest. Het pakket was binnen een paar dagen bezorgd en keurig in een stevige doos verpakt. De koffer was ook ingepakt en er zat een gevulde ruimte tussen de koffer en de buitenste doos.
De naaimachine was zeer netjes verpakt! Eerst herkende ik het materiaal niet, tot ik zag dat het van die onderleggers waren die bij patiënten of nog-niet-zindelijke kinderen gebruikt worden om de matras tegen ongelukjes te beschermen.

Wel wat eigenaardig, maar zacht en doeltreffend.

Vandaar dat ik deze Featherweight "Incontinentia" wilde noemen. Volgens mijn echtgenoot was dat echter geen goed idee en moest ze Blanche heten. Dat is inderdaad ook een hele mooie naam!

Het nadeel van een witte Featherweight is dat je er alles op ziet. Ieder vlekje, plekje of smetje lijkt veel erger dan bij de zwarte machientjes.
Dus begint het poetsen met allerlei veilige middeltjes, zoals een beetje water en naaimachine-olie (of wasbenzine, veilig voor de lak, slecht voor het milieu).
Je ziet dat één onderlegger meteen gebruikt is tijdens het poetsen!
Ik denk dat Blanche het al een hele tijd niet meer gedaan heeft, want zoveel draad achter het spoelhuis zie ik zelden.

De koffer was minder vies dan de machine.
Gelukkig zijn dit de slotjes die eraf kunnen en dan maak ik er het beste van. Ze worden dan niet "Als-nieuw", maar wel weer schoon.

Het oppervlak van de koffer had ook wat aandacht nodig... Onder het slotje zie je de oorspronkelijke kleur.

Dit is echt leuk werk hoor! Lekker poetsen en je ziet gelijk hoe het opknapt.

Ik zal nog een paar foto's laten zien als ik helemaal klaar ben met deze machine. Van die voor en na foto's. Maar eerst heb ik een paar drukke dagen en er is nog wel wat te doen aan deze machine. Het komt goed!