maandag 14 september 2015

Deventer 2015.

Ik denk dat iedereen uit Lapjesland wel naar Deventer is geweest, er naartoe wilde, er over gelezen of gehoord heeft. Dus hier komen mijn foto's (en een aantal van de vriendinnen!).

De reis met de trein verliep voorspoedig en het station in Deventer is vlakbij het centrum.
De eerste koffie-en sanitaire stop....
Worteltaart is heerlijk!
In de winkels hingen of lagen quilts in de etalage. Dit zijn Carla en Saskia. Zien jullie de mooie tas van Saskia, gemaakt van het Tulpentasje-patroon!
Gezellig Theepot-quiltje. Meteen met de neuzen tegen de ruiten om te kijken hoe deze in elkaar is gezet. Ik denk met vierkante lapjes (jaja!) maar geplakt op van dat ruitjesstof dat je dan in banen doorstikt. Wie weet het?

Deventer heeft echt een heel hoog AntonPieck-gehalte.
Bij de kerk waarin de tentoonstelling was stond deze originele auto ons te verwelkomen.
Er was binnen zoveel te zien! 

Soms zag ik een mooi detail, zoals dit hart. Helemaal mijn smaak!

Deze schitterende quilt van Fieke Jansen-Cox uit Zwolle heb ik opgegeven als mijn favoriet!
Meteen wat details bekeken, hoe is het quiltwerk gedaan? Cirkels zijn inderdaad erg mooi.

En de Camshell-quilt. Weer inzoomen...
Ieder schelpje is rondgestikt, binnenste buiten gekeerd en als dakpannetje van boven naar beneden neergelegd en vastgenaaid. Machinaal in de witte schelpen gequilt, de gekleurde hebben al door de stof iets bijzonders.

En daar hingen ook een paar Dear Janes. De eerste echte die ik ooit zag!
Ik heb net het boek gekocht en had geen idee hoe te beginnen en waar op te letten.


En deze mooie cirkelquiltvan Aaf Bakker uit Purmerend! Woont vlakbij dus! Een mevrouw hoorde ons praten en kende Aaf persoonlijk. Ook bij deze quilt gekeken naar het technische van de constructie.

Een mooie blauwe quilt met Hollandse stofjes.
Blokjes met vier bij elkaar en halve vierkanten diagonaal. Eigenlijk simpel, maar een perfect resultaat.



Onderstaande quilt bevat veel sihouetten van dieren en mensen. Je blijft ernaar kijken en steeds zie je weer iets.


Weer buiten op zoek naar een restaurantje voor een broodje.

En een klein zonnetje, we zaten hier prima!


In de synagoge hingen heel veel Dear Janes.

En ook wat voorbeelden voor als een hele quilt wat te veel is: een tas of een klein quiltje kan natuurlijk ook!
De lezing over de Dear Jane vond ik erg boeiend en daar heb ik veel van geleerd.
Ik kende de Dear Jane al jaren, maar had nog nooit goed gekeken naar de kleuren. Natuurlijk is iedereen daar vrij in, maar het is wel verstandig van te voren na te denken over het effect dat de kleuren van de stof hebben. 
Ik vind dit het mooiste! Een groen blokje in het midden en dan randen erom heen, echt een opbouw. Zonder de lezing zou ik dat waarschijnlijk niet gezien hebben.
Zo'n twee kleuren schema is ook rustig.
En veel roze erin vind ik ook mooi! Genoeg om over na te denken dus!
De terugreis zijn we natuurlijk niet in de stilte-coupee gaan zitten... Het was van iedereen zo'n gebabbel in de trein, dat het echt een schoolreisje leek. 
Een heerlijke dag gehad en weer vol inspiratie! 
Wel wat kleine lapjes gekocht. Het zal wel duidelijk zijn waarvoor!