dinsdag 18 augustus 2015

Een witte Singer Featherweight (deel 1!)

Niet is leuker dan een mooi machientje uitpakken en gaan poetsen! Soms heb ik veel te doen, soms weinig. Eigenlijk vind ik het het leukste als er veel te poetsen is. Aan naaimachines dan... ;)

Zoals bij dit koffertje...
Dit hoort bij een witte Featherweight. De koffer heeft duidelijk zijn functie goed vervuld: beschermen tegen stof en stoten! Daar heeft de koffer natuurlijk wel wat aan over gehouden. Hier en daar een buts en flink wat vuil.
De slotjes zijn vies. Bij de zwarte koffertjes zitten de slotjes met popnageltjes vast, schroefjes zijn gelukkig zo te verwijderen!
De zijkant van de koffer is uit zijn jasje gescheurd. De spleet ga ik met houtlijm dicht maken, dan is de koffer weer stevig. Het vinyl-papier plak ik netjes met alleslijm. Nee, het wordt niet helemaal perfect, maar wel netjes. Eventueel zou de hele koffer opnieuw bekleed kunnen worden, maar daar mag de volgende eigenaresse (m/v) over beslissen. Ik herstel wat er oorspronkelijk is zo goed mogelijk.

De slotjes zijn er zo af. Dit is wat bijna 50 jaar met de koffer gedaan heeft. Even een sopje erbij...
Niet met een al te natte doek, maar wel met allesreiniger en een scheutje bleek.
Daarna gaat de koffer in het flauwe zonnetje drogen.
En dan kunnen de ijzerwaren er weer op.
Natuurlijk is er nog wel wat te doen aan de koffer en aan de bedrading van de machine. Gelukkig is deze Featherweight verder gaaf en al schoon, dus de inspanningen zijn niet voor niets!