dinsdag 14 juli 2015

Spoelhuizen.

Als ik via internet een Singer Featherweight inkoop, moet ik afgaan op de foto's die bij de advertentie geplaatst zijn.
Ik vertrouw er dan maar op dat die foto's eerlijk weergeven hoe de machine eruit ziet, maar dat is ook een keer fout gegaan. Achteraf bleek de foto bewerkt te zijn, waardoor zeer diepe krassen op het blad niet zichtbaar waren. Dat is echt balen, want dan moet je proberen je recht te krijgen en dat ook nog in een andere taal. Mijn Frans is niet zo goed...

De laatste tijd heb ik te maken gehad met het fenomeen van het ontbrekende spoelhuis... Ook erg vervelend! Omdat ik al heel veel heb gekocht via Ebay en goede feedback heb gekregen, kan ik aannemelijk maken dat de fout niet bij mij ligt. Dus meld ik het probleem meteen aan de verkoper en probeer gezamenlijk tot een oplossing te komen. 
Eén keer wist de verkopende partij echt niet wat een spoelhuis was en dat geloofde ik ook, want de bereidwilligheid om het goed te maken was groot. 
Een andere keer dacht iemand dat ieder ander spoelhuis ook wel goed zou zijn. En dat is helaas niet zo.

Het spoeltje en ook het spoelhuis van de Featherweight is veel smaller dan van andere modelen (Singer) naaimachines. Niet zo vreemd dat je zo'n klein onderdeel in de loop van 60-70 jaar wel eens verliest. Zeker als de machine wordt doorgegeven, geerfd of verkocht, waarbij niet iedereen de onderdelen kent die in de koffer zitten of het belang ervan ziet.

Dus behalve naar de staat van de lak van de machine, probeer ik ook erachter te komen of er een spoelhuis aanwezig is. 

Een aanwijzing daarvoor is een draadje dat uit de steekplaat hangt. Ik heb wat foto's van de Amerikaanse Ebay gebruikt, van machines die nu te koop zijn.

Kijk hieronder naar het draadje dat een aanwijzing is van de aanwezigheid van een spoeltje in een spoelhuis. Nog van de laatste keer dat deze naaimachine gebruikt is. Hoe lang geleden zou dat zijn?
Makkelijker is het als ons een kijkje onder de klep wordt gegund! Ja, daar is ie!
En soms zitten er wat spulletjes bij de naaimchine en zie je daar het belangste losse onderdeel liggen.
En hieronder, naast de tuit van het oude olieflesje.
Er zijn twee verschillende typen spoelhuizen, die met nummer 45750 voor de oude machines.
En deze met nummer 45751. Heeft iets met de haak te maken.

Er zijn ook vervangende spoelhuizen te koop. Ik had er eentje gekocht van TOWA. Een mooi spoelhuis, netjes afgewerkt, leek zelfs iets steviger dan het originele.
Maar het werkt niet! De bovendraad wordt door de haak van de naald gepakt en moet dan een rondje glijden over het spoelhuis. En daar gaat het mis. De draad glijdt niet over het spoelhuis, maar komt tussen het spoelhuis en het spoelhuisbakje vast te zitten. Muurvast! 

Ik heb het bij verschillende Singertjes geprobeerd, maar je kunt er geen steek mee naaien. Nu heb ik gelezen dat ze wel zouden passen op de naaimachines met spoelhuis 45751. Maar ik heb vooral de oudere machines in mijn collectie. 
Dus voor mij is dit een onbruikbare vervanging van het originele spoelhuis. De verkopende partij snapt er helemaal niets van, volgens die firma is het perfect! Ik mag het gelukkig terugsturen...

Tot mijn grote opluchting heb ik van een Featherweight-liefhebber uit Engeland wel wat spoelhuizen kunnen overnemen, dus ik ben helemaal voorbereid op dit soort ontbrekende onderdelen. Toch krijg ik de machientjes liever compleet binnen!