vrijdag 29 mei 2015

Vrijdagavond.

Laatst vroeg iemand naar de quilts die ik al af had... Hmmmm... Dat zijn er niet zoveel. Een aantal is voor een deel af. Maar ik heb eigenlijk alleen in de zomervakantie tijd om lang achter elkaar rustig te zitten naaien. En de meeste ingewikkelde blockjes hebben meer concentratie nodig dan ik nu op kan brengen.
Om toch iets te maken en ondertussen naaimachines te testen, heb ik een ontwerpje gemaakt dat simpel en snel is. Dus ik naai nu stroken op elkaar, die ik daarna snijd en weer anders aan elkaar zet. Als het af is laat ik het wel zien!

Deze machine is een race-monster! Heerlijk, zo snel als ze gaat. En met het 1/4 inch voetje hoef ik niet zo na te denken. Het lukt allemaal wel.
Ik strijk niet en speld zo min mogelijk. Dat scheelt enorm veel tijd! 

Een ideaal project als je een beetje zit uit te zakken...

Vanmiddag weer een mijlpaal beleefd in mijn reparatie-carrière. Een hele slome motor van binnen schoongemaakt.
De motor zou stuk zijn, maar deed het wel, zij het erg langzaam. Alsof het voetpedaal niet ver genoeg ingedrukt kon worden.
Uiteindelijk bleek het oud smeer te zijn, dat na jaren zonder functie hard en taai geworden was. De assen zijn nu weer schoon, de plaatsen waar de koolborsteltje tegenaan draaien zijn gereinigd. En ik kreeg de motor weer netjes in elkaar. Best spannend hoor!
Daarna de controle. Een contact van de machine heb ik gebruikt om de motor aan te koppelen en daarna het voetpedaal erin aan de andere kant. Stekker in het stopcontact en op het voetpedaal drukken...
Wroemmmmmmmm, daar ging de motor draaien. Op volle snelheid, zeer enthousiast.

Een pak van mijn hart!
Nu dus lekker prutten met lapjes. 
Morgen de spulletjes en bestellingen pakken voor zondag.
Zondag gaan we naar Den Bosch toe. Een Onderhouds-workshop voor de Featherweight liefhebbers bij Bossche Quilts en Meer. 
Dat gaat weer heel erg leuk worden!