donderdag 14 mei 2015

Singer 222. Binnenbakje verwijderen.

Er kwam een vastgelopen Singer 222 op bezoek. Een draad zat achter het binnenbakje van het spoelhuis en was niet weg te krijgen. 

Om even te oefenen met een Singer Featherweight 222 had ik mijn eigen Joy tevoorschijn gehaald. 
Arme Joy....Ik schaamde me wel hoor, want ze heeft haar rubberen dopjes, haar lampje en haar voetpedaal al een keer moeten afstaan aan andere naaimachines. Ik had ze even nodig en 'leende' het van mijn 222. En door allerlei werkzaamheden kwam het er niet van het weer aan te vullen.

Dus als eerste even dopjes gepakt uit Het Singer Winkeltje, zodat Joy weer op hakken staat!


Ik haalde het blad eraf, zodat de vrije arm goed zichtbaar is. En ook de langwerpige steekplaat werd verwijderd. Om bij het binnenbakje te komen hoeft bij de Singer 221 niet de transporteur losgeschroefd, maar bij de 222 is de ruimte zo beperkt dat je dat wel moet doen. Leg alle onderdelen in een bakje.

Zet de naaimachine op haar achterste=vliegwiel.

Nu kan je het Zenuwen-schroefje van de Halve Maan Vormige-Ring losmaken (en meteen veilig in het bakje doen). Schuif de ring naar boven toe weg. Daar is de ruimte!

Lukt het wegschuiven niet, druppel dan wat naaimachine-olie langs de ring. En met de platte achterkant van een saté-stokje kan je in het gaatje van de Halve Maan Vormige-ring om wat kracht te zetten.

Draai nu het binnenbakje zo dat het kleine puntje van het binnenbakje net bij de punt van de rand zit dienhet tegenhoudt, zie foto.

Als je nu het binnenbakje vastpakt bij het uitstekende asje in het midden, kan je het links iets optillen en naar links weghalen, richting mijn vinger op onderstaande foto.
Het terugplaatsen moet in omgekeerde volgorde. Je laat het binnenbakje als het ware vanaf de linkerkant onder de rechterrand glijden, met weer het puntje op de juiste plaats.

Zo ziet het mechanisme eruit zonder het binnenbakje. Met wat olie stofvrij- en schoonmaken.

Om Joy nog mooier te maken heb ik het plaatje van de steeklengte-regelaar schoongemaakt. Niet met groene zeep, maar met een tandenborstel en een beetje allesreiniger. 

Na dit oefenen was het met de andere 222 een fluitje van een cent! Draadje verwijderd vanachter het bakje en de mooie Featherweight kon weer mooie steekjes naaien. Ook natuurlijk wat stof en pluisjes verwijders uit het mechanisme, dat krijg je van de vezeltjes van de katoenen stoffen als je naait. Dat hoort bij periodiek onderhoud, net als oliën en smeren.

Terwijl de eigenaresse en ik een kopje koffie dronken en gezellig kletsten, stonden wat onderdelen in de week en daarna was ook deze naaimachine weer opgepoetst.
Zien jullie dat hengeltje voor de bovendraad? Dat komt uit Amerika bij iemand vandaan die zijn hele huis vol heeft met naaimachines en alleen al met Featherweights een boekenkast heeft gevuld. Dat is toch wel bijzonder!

Bij deze 222 was het plaatje waarop bij mijn machine SEW en DARN staat helemaal van mooi metaal. Het SEW is voor gewoon naaien en DARN voor borduren, stoppen of Free Motion Quilten.

Die middag ging ik weer aan de slag met Joy. Letterlijk en figuurlijk!