zondag 11 januari 2015

Weer aan de slag met van alles.

Wat was de vakantie toch heerlijk! Met kleine kinderen in huis keek ik wel eens uit naar het einde van de vakantie, maar nu vlogen die twee weken kerstvakantie om!
Gelukkig is het na een kwartiertje op school ook weer snel gewend.

We hebben nu voor het eerst onder de Sneeuwbal Quilt geslapen. Ik ben toch erg tevreden over deze quilt! Het quiltwerk van de machine vond ik eerst niet zo mooi, maar na de wasbeurt met alle krimp en rimpels ziet het er wel goed uit. En de handgequilte sneeuwballen zijn een sfeervolle afwisseling. Dus de combinatie van quilten met de machine en met de hand kan ik vaker toepassen.


Zo'n quilt draait hier dag- en nachtdiensten! Wij kruipen er 's nachts onder, ook al is het soms wat warm. En overdag ligt er vaak een kat op te slapen. Dit is Monty, het gehandicapte broertje van Charlie. Hij kroop altijd al op schoot onder de quilt tijdens het quilten en nu geniet hij er van om bovenop te liggen.
Katten en quilts horen bij elkaar!

Verder stond deze week in het teken van de Featherweights. Voetpedalen moesten voorzien worden van nieuw electriciteitsdraad. Door er een paar achter elkaar te doen, gaat het steeds handiger en sneller. 
Met stukjes rubber van geaard buitenelectriciteitsdraad worden de draden geisoleerd in het voetpedaal ter extra bescherming. En ook het verloop naar de stekker en het voetpedaal zien er zo netjes uit.


Koffertjes werden zorgvuldig geplakt.

En ik heb rubberen dopjes voor onder de Featherweights nu op de knopjes van het voetpedaal van mijn Featherweight uit 1935 gedrukt. Paste precies en de randen van dit oude model voetpedaal komen niet op de grond. Dus nu is deze schoonheid ook klaar! Het is echt een schattig machientje. Deze ga ik niet verkopen. Ik moet maar een mooi plekje zoeken om haar neer te zetten.

Ook onder een Centennial zitten deze drukknopjes in plaats van schroeven. Zo zijn er toch kleine verschillen tussen de naaimachines.

Er moest meteen het een en ander getest worden, waarbij elke hulp welkom was!

Ik maak bij het werken soms foto's van de bestaande situatie om als naslagwerk te gebruiken. Dit type stekker zie je minder vaak.
Voor het eerst de bedrading naar de lamp vervangen, met hulp en advies van T. Daardoor kan ik weer verder met een andere machine waarvan de bedrading echt heel erg slecht was.
Hieronder zie je wat ik bedoel. Als je machientje er zo uit ziet van onderen, moet er iets gebeuren! 

Gelukkig is het meestal niet zo dramatisch. Met poetsen, smeren, oliën en afstellen zijn de meeste machines redelijk snel weer helemaal in orde.

Dan kan er een kaartje aan het koffetje met het serienummer en de produktiedatum.
Zo'n koffertje met een goed werkend machientje is een lust voor het oog!

Verder ben ik momenteel druk bezig met de voorbereiding van de komende Featherweight-dagen. Een overleg. Materiaal verzamelen. Plannetjes maken. 

Toch heb ik vandaag even kunnen borduren met de dames van het Randje Per Week groepje. En een stofje gekocht voor de nieuwe quilt waar ik mee bezig ben!

Ik verveel me echt niet!