zaterdag 20 december 2014

Quilten en quilten, nog 10 sneeuwballen....

Ik ben weer druk bezig met het quilten van de sneeuwballen.

Met de Frixion pen (lijnen verdwijnen door een strijkbout) worden de lijntjes dunner dan met de blauwe verdwijnstift die in water oplost. Je kan dus nauwkeuriger werken.

Ik doe ongeveer een half uur over één sneeuwbal. Het einde is in zicht... Als de eettafel morgen een tijdje vrij is, kan de rand om de quilt heen. Dan kan ik daarna nog verder met quilten.

Ik zal blij zijn als hij af is! 

Wel veel geleerd over technieken. 
Wat ik aan kleuren mooi vind. 
Dat ik handquilten heel leuk vind en rustgevend. 
Dat ik handquilten mooier vind dan machinaal, zeker bij wat ouder aandoende romantische quilts.
Verder heb ik geoefend hoe je een quilt in gedeelten maakt en aan elkaar zet.

Maar ook weet ik nu dat het wel een heel groot project is...

Maar ik heb al een beloning gekocht, voor als deze quilt af is:
Een pakketje van de Quiltmuis! (www.dequiltmuis.nl) Zo'n muis heb ik toch wel nodig om me door de moeilijke momenten van het patchwork heen te slepen! En met 3 katten en een hondje dat ook muizen vangt, is een stoffen muis wel zo veilig...

Vandaag dus naar Oosthuizen gereden. We reden vanaf de Rijp, via Grootschermer naar de quiltwinkel. Het is een mooi ritje langs lint-dorpjes (die wel steeds dikker worden door de nieuwbouw) en over de dijk.
Op de foto is te zien dat het water in de ringvaart rechts veel hoger staat dan het land aan de linkerkant van de dijk. En het water in de sloot links dus ook lager is. Verderop zijn de molens te zien. Er staan niet veel molens meer in Nederland en zeker niet een aantal bij elkaar. Het heeft hier vroeger vol gestaan met molens, die toen het water met de kracht van de wind wegmaalden. Nu zijn er electrische gemalen en de molens een woonhuis of museum.
Het uitzicht is hier zo typisch voor dit deel van Nederland. Zo plat en met grasland of akkerbouw en sloten of vaarten. Weinig bomen, veel ruimte tussen de groepjes huizen.
Even toerist in eigen land, op maximaal 15 minuten van huis!