zondag 28 december 2014

Nieuwe projecten!

Zo, tijd voor iets nieuws... De Sneeuwbal quilt is afgequilt. Nu nog een laatste check van draadjes en naadjes. Morgen koop ik een doos Color Catch, of misschien wel twee.... Dan moed verzamelen en de wasmachine in.
Gisteren was echt een dagje om bij te komen. Niet van de kerstdagen, maar van de fietstocht van eergisteren. Ik had mijn echtgenoot een Knooppunten-fietstochtjes-boekje gegeven en we hadden een klein ritje gemaakt. Lang genoeg om het eerst warm en daarna koud te krijgen en ook lang genoeg om zeker te weten dat ik een nieuw en zacht zadel nodig heb.... Rugpijn is een prima excuus om gezellig achter de naaimachine te kruipen!

Ik had een tijd geleden al Jelly Rolls en twee Charm Packs gekocht. Zo'n aanbieding is wel heel verleidelijk...
Echte kerstkleurtjes!

Bovendien wilde ik de Flying Geese snijmallen gebruiken.
Als je een ster wilt maken, is er een patroon met vier Flying Geese om een middenblokje.
Het was even puzzelen om de juiste maat te vinden die goed past bij een Charm Pack van 5"x5" inch.
De vlakjes die normaal de lucht om de gansjes moet voorstellen, worden nu de sterpunten.
Snijden en sorteren voorkomt dat je halverwege niet meer weet wat je aan het doen bent.
De 1/4 inch voet doet het ook prima als je links en rechts langs de lijn gaat stikken. 
En met vlaggetjesnaaien schiet het ook lekker op! 
Daarna snijd je tussen de stiklijnen en strijk je de naad open. Je legt de stoffen weer op elkaar van punt tot punt. Dat lijkt een beetje vreemd, omdat het licht gekleurde driehoekje kleiner is, maar toch hoort dat zo.
De truuc met de gansjes is hier uitgevoerd. Weer een lijn tekenen en links en rechts ervan met een 1/4 inch afstand naaien.

Nu komt de Flying Geese liniaal in beeld! Van de twee vierkante lapjes waarmee je begint, kan je nu vier Flying Geese maken.
Ik heb een houten draaipleateau met een klein snijmatje. Erg handig!
De lapjes even in de goed volgorde leggen voorkomt dat je de sterpunten verkeerd aan het middelste lapje zet. 
Ook hier kan je weer productie draaien! De 1/4 inch voet is ideaal!
Als je ervoor zorgt dat de punt van het  Flying Geese blokje boven ligt, zie je dat je heel precies over het kruispunt van het stiksel kan naaien. Moet je misschien een paar draadjes manouvreren!
Dus zo was het eerste sterretje klaar.
En dit was de totale oogst van gisteren:
16 sterretjes met perfecte puntjes!

Nu bedenken hoe ik verder ga. Iets met Log Cabin blokjes. Ik had op Pinterest al foto's verzameld ter inspiratie, dus dat komt wel goed!

Ook heb ik wat tijd besteed aan de Featherweights. Ik had al een aanvraag en er komt er nog een binnen over een paar dagen.

En dan de workshops... Daar zit ook wat leuks aan te komen! Een samenwerking met De Quiltmuis! We gaan ook op locatie workshops in onderhoud van de Singer Featherweight verzorgen. Zodra alles vast staat zal ik er meer over vertellen!

Nu ga ik weer verder met de lapjes!