woensdag 24 december 2014

Label voor de Sneeuwbal Quilt!

Ineens ging het snel met de Sneeuwbal Quilt. Zo zie je maar weer: flink doorwerken, ooit komt het af!

Het begon een echte quilt te lijken op het moment dat de rand erom heen zat. Wat een verschil maakt dat!
De rand is van dezelfde stof als de achterkant. Stroken van 2,5 inch zijn aan elkaar genaaid en  dubbel gevouwen gestreken tot één hele lange reep stof. Echt heel lang!

Ik gebruikte de Singer 301 om de rand vast te stikken. 
De Singer 301 kan heel snel naaien en dit was toch een kwestie van verstand op nul en doorgaan.
Ik wilde de rand met de hand tegen de achterkant vastzetten, maar terwijl ik de voorkant vaststikte met de naaimachine besloot ik dat niet met de hand te gaan doen. Er zou geen einde aan komen! 
Bovendien was de quilt deels machinaal gequilt, dus een extra stiksel was niet erg.
De vulling en de achterkantstof knipte ik af met een randje van ruim een 1/4 inch groter dan de top.
Door de rand te spelden aan de voorkant van de quilt, kon ik Stich-in-the-dith doen en tegelijk de rand aan de achterkant vastzetten. De kleur van bovendraad is beige, de onderdraad bordeaux.

De Singer 301 is een slant shank machine, daar passen niet de voetjes op van de Featherweight. Dus moest de Singer 222 weer aan het werk!
Met het Stitch-in-the-ditch voetje kan je precies de lijn volgen tussen twee stoffen in, de naailijn.
Er zit een geleider in het midden van het voetje. De naald stikt daar precies achteraan!
Omdat de quilt erg groot en zwaar is, trok het wel eens scheef. Dus ik moest achteraf een paar stukjes stiksel verwijderen en opnieuw doen. Gelukkig maar een weinig steekjes per keer. En zien jullie op de bovenstaande foto hoe netjes het stiksel in de schaduw van de rand valt? Bijna onzichtbaar!

En zo ging het ineens heel snel! 

Ik heb een tekst en een tekeningetje gemaakt voor een label. Omdat ik al gemerkt had dat netjes schrijven niet persé een mooie stitchery oplevert, heb ik geoefend met wat primitieve letters.
En een sneeuwmannetje erbij, die sneeuwballen gooit. Voor je denkt dat het konijnenkeuteltjes zijn...
Nu moeten nog een aantal sneeuwballen gequilt worden. Ik kijk de komende dagen wel of dat er van komt. Vanmiddag gaan we naar opa en oma D. Een hele invasie voor ze, want we zijn onverwacht compleet met z'n zevenen!
Morgen zijn we met z'n allen thuis en eten we samen. En verder zien we het wel. Heel rustig dus, ondanks het grote gezin. Ik verheug me erop, gezellig samen!

Ik wens iedereen fijne dagen!