zondag 2 november 2014

Pennsylvania Dutch.

Christy Burdick van Sycamore Hill Quilts (http://cburdy.wordpress.com) heeft dit jaar per drie weken een gratis appliquatie block uitgegeven. Als je daar aan mee hebt gedaan zou je nu aan block 16 bezig zijn en deze quilt bijna afhebben!

Ik heb de patronen opgeslagen voor OOIT...je weet maar nooit... Want ik vind het mooi met al die appliquaties, maar wel heel veel werk. En ik wil zoveel andere handwerken ook doen!

Maar nu heeft Christy Burdick aangegeven waar ze volgend jaar mee komt. Een nieuwe BOM (=Block of the Month, we waren van de week even kwijt wat dat ook alweer betekende..).

Dit patroon heet Lancaster County. 
De quilt wordt best wel groot, 77 x 92,5 inches (=196 x 235 cm). De tekst op de randen van de quilt kan je aanpassen naar eigen wens, want er zit een alfabet bij.
De motieven zijn gebaseerd op 'Pennsylvania Dutch folk art'.

Ik was erg benieuwd wat dat zou zijn. Ook vanwege de bijbeltekst op de quiltrand. Dat zie je toch niet zo vaak.....

De mensen die Pensylvanian Dutch worden genoemd, zijn afstammelingen van families die voornamelijk tussen 1730 en 1760 uit Duitsland emigreerden naar Pennsylvenië. Zij werden daartoe uitgenodigd door William Penn en kregen daar de vrijheid van godsdienst waar ze naar verlangden.

Het woord Dutch is afgeleid van Deutsch (Duits), maar nu lijkt het of die mensen oorspronkelijk uit Nederland komen. Een groot misverstand.

Ik kan niet zo duidelijk informatie vinden over het verschil tussen deze groep mensen en de Amish. Of het nu verschillende groepen zijn, of dat de Amish een groep van de Pennsylvanian Dutch zijn?
De kleding van de vrouwen lijkt iets minder aan regels gebonden, maar is ook degelijk en bedekkend met een hoog gesloten bloemetjes blouse.

De kleuren die in de quilt verwerkt zijn, kom je meer tegen bij de Pennsylvaia Dutch.
De ronde motieven werden gebruikt om borden te maken op schuren en bij bruiloften en geboorten.


Er zijn ook restaurants en recepten van Pennsylvania Dutch en dat betekent dan gezonde en degelijke kost.
Ook hebben ze het in recepten vaak over een 'Dutch Oven', wat wij een gietijzeren braadpan noemen. Om lekker in te stoven!


Maar we dwalen nu een beetje af. Het begon tenslotte over een quilt....

Ik zal in ieder geval die patronen van Sycamore Hill Quilts weer verzamelen. 
Eerst moet er echt een patchwork-werk af, voor we hier in huis geen quilts maar wel heel veel ufo's hebben! 

Gisteren heb ik wel gewerkt aan de Farmer's Wife. De blokken die af zijn heb ik aan elkaar gemaakt. Nu nog puntjes er tussen en een rand erom heen. De verdeling is niet optimaal, maar zo komt ie vast wel af. Een klein quiltje dat af is, is beter dan een grote UFO!

Er zitten helaas maar 24 uren in een dag!

Ik ga nu koken. Vanavond zijn we weer compleet, met z'n zevenen! En we eten Lasagne!