dinsdag 16 september 2014

Kleine delen schoonmaken van de FW.


Vanmorgen de laatste onderdeeltjes schoongemaakt van de Singer Featherweight. Bij de steekplaat de schroefjes losgemaakt waar metalen stripjes mee vast zitten, die de positievinger van het spoelhuis op zijn plaats houden.
Het was wat vettig en stoffig daaronder, niets bijzonders. Ik zou daar bij mijn eigen FW niet eens kijken als er geen reden toe was, maar deze wil ik gaan verkopen, dus moet alles wat ik kan doen ook echt in orde zijn.

Bij het terugplaatsen van de steekplaat heb ik nu goed op de positievinger gelet, dat vergeet ik ook nog wel eens! En als je dan de schroeven van de steekplaat al vastgedraaid hebt, is dat vervelend.
Ik vond de draadspanning bij de onderdraad niet goed te regelen, dus heb ik mij verdiept in het spoelhuis. De schroefjes en het plaatje waar de draad onderdoor loopt, had ik al losgemaakt en gereinigd en weer teruggeplaatst. 
Het schroefje dicht bij de draad is het onderdraadspanningsstelschroefje en het andere schroefje is om het plaatje vast te zetten. Het stelschroefje heeft een kruisje aan de achterkant, voor als je ze naast elkaar hebt weggelegd handig om te weten!

Nu wilde ik een ander schroefje losmaken om ook het mechanisme schoon te maken waar je het spoelhuis aan vasthoudt als je het terugplaatst in de machine en wat dan op dat moment ook het spoeltje vastklemt.

Ik waarschuw alvast: de onderdelen zijn heel erg klein en lastig te hanteren! Raak niets kwijt!
Het mini-veertje dat afkomstig lijkt uit een kabouter-ballpoint, glijdt in een gleufje. Het was voor mij een verrassing toen ie tevoorschijn kwam. Ik wist dat er een veertje moest zijn, dat merk je aan het verende mechanisme. Maar zo klein!

Nadat de gleufjes allemaal gepoetst waren met olie en een wattenstaafje, moesten de onderdelen weer in elkaar en het schroefje weer vastgedraaid. Dat was wel een momentje waarop ik me afvroeg of ik genoeg geduld en doorzettingsvermogen zou hebben...
Met een pincet het schroefje vastpakken en het op de juiste manier op het schroefgat (-gaatje) plaatsen èn een draaiende beweging maken..Het viel niet mee. 
Maar na een keer of wat opnieuw beginnen, merkte ik dat ik 'beet' had en kon ik met het kleine Singer schroevendraaiertje deze uitdaging volbrengen.
In het zonnetje en vergroot door de camera lijkt het forse schroef....

Nu was ik wel tevreden over het resultaat. De draadspanning liet zich prima regelen en het was tijd voor de laatste test: een stukje naaien.

In de winter gaat het wel, maar in de zomer kan ik om half zes in de ochtend klaar wakker zijn, doordat de slaapkamer op het oosten ligt, waar de zon opkomt.
Bij Ikea hadden we verduisteringsgordijnen gekocht, die veel te lang waren. Een mooie gelegenheid om te kijken of deze machine nu klaar is.
Over de de zijnaad met 9 lagen stof moest ik een klein beetje helpen door aan het vliegwiel te draaien. De machine stikte keurige steken, draadspanning goed, geluid goed, tempo goed. Helemaal geweldig!

De gordijnen hangen netjes. Het is echt donker in de kamer! En de naaimachine is getest.

Zo doe je in één keer twee klusjes!