zondag 20 juli 2014

Mal!

Als je op vakantie gaat, wil je iets mee hebben om te doen in de avonduren of als je zit uit te puffen van een stadswandeling, museumbezoek of natuurtocht.

Ook al is de Featherweight klein en zou er eentje mee mogen in de auto, de rest van de spullen (snijmat, scharen, stoffen etc) is zo omvangrijk dat ik er zelfs niet aan wil om dat mee te slepen.

Gelukkig loop ik achter met Randje Per Week, ben ik begonnen aan de SAL van Soed Idee en ook nog de Rose aan het borduren, dus genoeg te doen.
Wel moet er een handwerklamp mee, want in het huisje waar wij naar toe gaan is waarschijnlijk geen bureau- of  schemerlamp die goed op het werk kan schijnen.

De 1865 Passion Sampler blijft achter. Hoewel... 

Omdat ik toch de blocken groter maak dan het patroon aangeeft, heb ik al gekeken wat ik vooruit kan werken. Je hoeft voor de simpelste blocken geen rekenwonder te zijn om te bepalen welke maat de stukjes hebben en welke kleuren je kan gebruiken.
En toen viel mijn oog op de Seven Sisters! Dat vind ik een mooi block, ik had het al eens in een boek gezien.

Zelf heb ik maar twee halfzusters, dus zeven zusters lijkt mij wat veel, maar met alle schoonzusters die ik ooit heb gehad kom ik een aardig eindje in de goede richting.

Als je bedenkt dat mijn block 9 inch moet worden, zie je dat er 6 wiebertjes van links naar rechts in het block passen. Ieder wiebertje is dus 1,5 inch over het midden gemeten.

De malletjes heb ik met een quiltliniaal getekend, 60 graden is de puntige hoek. Een rasterwerk is zo gemaakt en de malletjes zijn dan gelukkig sneller uit te knippen dan hexagonnetjes.

De stof is een ander verhaal. Ik heb de mallenset van Marti Michell, maar die is voor grotere wiebertjes. Toch wilde ik de stof op deze manier snijden.
Even puzzelen.. Met de grote wieber, het malletje en schilderstape moest er toch iets te verzinnen zijn!

Leg de plastic snijmal met 1/4 inch van de gele beginlijn op de mat. Leg je papieren mal er tegenaan.

Nu moet er aan de andere kant van je papiertje ook een 1/4 inch naad komen. Schuif dus je plastic mal op.

Nu markeer je het beginpunt met schilderstape. Ik had eerst de bovenkant van de mal gedaan en daarna aan de onderkant van de mal. Dat werkt nauwkeuriger.
Je ziet nu op met papieren malletje aan beide kanten een 1/4 inch naadbreedte.

De papieren mal is 0.75 inch hoog.
De stofreep die nodig is heeft aan beide kanten ook 1/4 inch naad, dus wordt 1.25 inch breed.
Nu kan het afgeplakte deel van de mal gebruikt worden om stoffen wiebertjes te snijden.
Even checken.. Ik ben tevreden!

Ik had een paar dagen geleden zelf mijn rolmes met een slijpsteen bewerkt, want het werd wat bot. Nu kon ik door 6 lagen stof zonder problemen! De kap van deze messenslijper kan eraf, waarna je een toegankelijk slijpgedeelte hebt.
Nadeel van dat het snijden zo lekker ging is dat ik nu door mijn enthousiasme veel teveel wiebertjes heb gesneden! Komt wel op voor een ander projectje.
Nu mijn compacte doosjes met benodigdheden klaar gemaakt en snel 2 wiebertjes geplakt. 

Ik denk dat het goed gaat komen met die Seven Sisters, dat gaat heel gezellig worden!