zondag 29 juni 2014

The 1718 Coverlet.

In York komt een hele speciale quilt te hangen bij een tentoonstelling in het Quilt Museum and Gallery.

http://www.quiltmuseum.org.uk

(Ik typ dit op de iPad en kan geen linkjes maken)

De tentoonstelling over de 1718 Coverlet begint op 5 september tot 13 december 2014.

Het museum lijkt mij geweldig! Met steeds tentoonstellingen en cursussen voor jong en oud.

Deze quilt is zo bijzonder omdat het een oude quilt is, bijna 300 jaar! En de quilt is van zijde gemaakt, een dure grondstof. Dat betekent dat het geen huis-tuin-en-keuken quilt is. Bepaald geen lappendeken!

Hoewel de kleuren niet meer zijn zoals ze ooit waren, niet zo sprankelend, is toch te zien dat het een frisse combinatie moet zijn geweest. De afbeeldingen bevatten bloemen, dieren en geometrische motieven.

Als je kijkt vanaf de ster in het midden, dan zie je een symmetrische opbouw.

De quilt is helemaal doorgelicht waardoor ze veel te weten kwamen over het productieproces. 
Het is best een druk geheel met al die afbeeldingen.

Het lijkt bijna een kinderquilt, zoveel is er te zien!

Op de een of andere manier spreekt dit mij erg aan, terwijl ik altijd meer voor rustige quilts kies, met veel wit erin.

De quilt is in 2004 nagemaakt door een quiltgroep, The Quilters’ Guild of the British Isles.
Daarbij hebben ze geprobeerd zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven. 


De reportage daarvan is nu uitgewerkt tot een boek met een beschrijving van alle blocken en de bijbehorende patronen.
Ik heb het boek besteld, maar het komt pas in augustus uit. 

Ik ben nog druk bezig met de Farmer's Wife Sampler Quilt. En aan het borduren voor Randje Per Week.  Maar ik merk dat sampler quilts leuk zijn, afwisselend.

Ik zou het origineel ook wel willen zien. Een quilt van 300 jaar oud, die kom je niet dagelijks op je bed tegen...York is vast een leuke stad!