maandag 30 juni 2014

Scheve voet bij Singer Featherweight.

Ik ga mijn allereerste Singer 221 verkopen. Ik heb haar amper gebruikt, omdat ik al snel nadat ik haar in huis had een andere Featherweight kon aanschaffen. En ik zou deze voor mijn dochter bewaren, maar die toont nog weinig interesse. Bovendien hebben we allerlei Singer naaimachines in huis, dus ze heeft ooit keus genoeg.

Omdat ik pas een koper wil zoeken als alles prima in orde is, ben ik wat gaan oliën en smeren. Dat kon ik nog niet aan het begin van mijn Featherweight-carrière, dus dat is wel nodig. En natuurlijk moet er ook even wat genaaid worden om te controleren of alles naar behoren werkt.

Ik had van de week al een blockje van de Farmer's Wife gemaakt op deze machine en dat ging goed. Dacht ik...

Want het blockje van vandaag was complexer en toen bleek dat er iets niet klopte aan de naadbreedte, terwijl ik toch een 1/4 inch voetje gebruikte. Hoe kan het nou, dat de naad te smal is als je met een 1/4 inch voetje naait? Nogmaals de naad naaien hielp niet, ook al lette ik echt goed op.

Maar toen zag ik wat er niet klopte! Het voetje zat scheef... En niet alleen het voetje: de hele stang waar het voetje aan vastgeschroefd wordt zat scheef!

Als je de sierplaat verwijdert zie je de stang die van het voetje doorloopt tot boven in de kop van de machine. Het draaiknopje bovenop is om de druk van het voetje op je naaiwerk te regelen.

De stang is vastgezet met een schroef. Daar past precies de Singer schroevendraaier in, de grote die bij je setje gereedschap hoort te zitten. 

Als je de schroef los draait kan je de stand van de stang veranderen. Zet het voetje goed recht en draai de schroef weer goed vast. 

Goed vast is iets anders dan loei strak! Deze machine is waarschijnlijk door een man onderhouden, want alle schroeven zitten onnodig hard vastgedraaid en zijn moeilijk in beweging te krijgen. Wat olie op de schroef, geduld en vasthoudendheid, dan komen de schroeven weer los. 

Nu weer alle naden opnieuw gestikt, kijk eens wat een verschil!
Zo ging het een stuk beter. Het probleem bij dit block is dat het block van 6 inch in 5 stukken verdeeld is. Ieder onderdeel is dus 1,2 inch en met de naden erbij 1,7 inch. Ik houd nu bij de snijlineaal maar 1,75 inch aan ( 1 3/4 ) en snij een beetje krap. Tot nu toe werden mijn blocken eerder te klein dan te groot. 

Ik leer nog steeds zoveel van de Farmer's Wife! Zoals hoe je de stof moet leggen om nette puntjes te krijgen. 
Ik zorg ervoor dat de blokjes zo gesteken worden dat de moeilijke punten plat en boven liggen. Bij het stikken van deze rand aan een ander deel kan je dan goed zien waar je precies moet stikken om  zo mooi mogelijke puntjes te krijgen. Net een draadje naast het kruispunt van de naden!

 Dit block is nu goed, hoewel de rand met de vele onderdelen een paar mm kleiner is dan de onderkant.
Het block dat ik eerder maakte met deze machine heb ik nu nagemeten en het is iets groter dan de onafgewerkt maat van 6,5 inch. 

Zo zie je maar dat een projectje maken met een machine wel nodig is om dit soort fouten eruit te halen!

Het is een fijne naaimachine! Mooie stiksteekjes. De motieven op de zwarte lak zien er prima uit. Ik zag nu dat het motief ook op de stam van de machine is aangebracht. Moet ik eens bij mijn 222 kijken of dat daar ook zo is.

Ik maakte ooit een speldenkussentje voor deze Singer Featherweight.
Met het serienummer en geboortejaar. En een klosje paars garen natuurlijk! Mijn favoriete kleur.