woensdag 19 februari 2014

Kerstkleedje.

Ik kocht anderhalfjaar geleden een kerstbal op de rommelmarkt van een kerk in een naburig stadje. Zo'n piepschuimen bal met lapjes erop gespeld. Zoiets als dit:
Maar deze is nog mooi en die ik uit de doos met artikelen voor €0,30 (of heel weinig, ik weet het niet precies meer) plukte, was absoluut niet meer mooi, maar de lapjes waren wel leuk.

Alle spelden eruit, lapjes gestreken, aan elkaar gestikt in banen. En toen had ik er de balen van! Dus in de bak met ufo's....

Maar vanmorgen heb ik van de banen een lapje genaaid. Niets bijzonders maar wel een goede oefening om op kruispunten te letten.

Als je twee lapjes op elkaar stikt, vouw je ze daarna open. Leg daarvoor het donkerste stofje boven, vouw open en strijk. Als je het geheel omkeert zie je dit:
Nu is de onderkant de mooie kant met twee aan elkaar gestikte lapjes, de naden zitten aan deze kant.
Ga je nu twee van deze setjes aan elkaar stikken, dan moet je voorkomen dat er veel lagen stof op elkaar komen. Dat geeft een dikke naad met 6 lagen stof aan de ene en 2 lagen stof aan de andere kant. Bovendien lopen de kruispunten van de verschillende kleurtjes niet mooi in elkaar over.

Beter is de twee stoffen stotend tegen elkaar te leggen.
Als dit het ene lapje is, leg je die met de goede kant op de goede kant van het andere lapje. 
Daarna schuif je een beetje wrijvend met je vingers de twee naadjes tegen elkaar. Tot je voelt dat de stofjes plat tegen elkaar aan stoten.
Met spelden zet je het vast, waarbij je rekening moet houden met de richting van het stikken door je naaimachine. Het voetje van de naaimachine en de transporteur verschuiven graag de stof. Slim gebruik maken van de spelden voorkomt scheve kruispunten.
Dit is een fotootje van de mooiste stofovergangen....er zijn ook minder mooie ;).
Om een snel kleedje te maken heb ik op de vulling een stukje achterkantstof gelegd en daar bovenop het patchworklapje. 
De vakjes zouden aan de goede kant een vierkante inch zijn, maar door mijn beginnersfouten zijn ze wat langwerpig geworden. Niet overal dezelfde naadbreedte...

De lap bijna helemaal langs de randen gestikt, op een stuk in het midden van één kant om te keren.
De hoekjes en de vulling langs de randen wat korter geknipt om ophoping te voorkomen. Geheel binnenste-buiten gekeerd. Hoekjes met eetstokje in model gedrukt.
En zover is het nu. Ik heb al groen quiltgaren gepakt en ga nadenken wat en hoe ik verder ga. Ik laat het maar een beetje gebeuren, dat is erg ontspannend!