zondag 22 september 2013

Puzzelen met sneeuwballen.

Gisteren in Hoorn bruin quiltgaren gekocht en vandaag de stam van de kerstboom gequilt. Dus alles van het quiltwerk is nu af! 

Ik wilde in Hoorn ook stof voor de rand kopen, maar de quiltwinkel was dicht. Ik sta vaak voor dichte quiltwinkels, zal wel aan mij liggen.. 

Nu KAN ik dus niet verder met de Kerstquilt en MAG ik van mezelf verder met de Sneeuwbalquilt.

Jenny van Missouri Quilt Co. maakt de quilt helemaal scrappy zoals zij zelf zegt, maar is dat ook zo?
En kom ik wel uit met al mijn stofjes? Het is niet erg om wat bij te kopen, als dan niet de quilt bijna af is en de nieuwe stofjes niet meer kunnen mixen met de rest omdat die vastgenaaid zitten.

Dus even een tekening gemaakt van het patroon, een soort kleurplaat.
Ook de video op Youtube bekeken en snel een foto van de quilt op de achtergrond gemaakt toen Jenny zo vriendelijk was even opzij te stappen. Thanks, Jenny!!
Een kleine analyse van het gebruik van de stofjes:
1. De hoekjes van de sneeuwballen zijn altijd donker van kleur. Dit vergroot het contrast. Zo komen de sneeuwballen mooi uit! En ieder hoekpuntje van een sneeuwbal heeft een iets ander kleurtje.

Ik heb de lichte stoffen voor de ballen al uitgekozen en de kleinere lapjes donkere stof erbij gelegd.

2. De 4 Patch blokken bestaan altijd uit twee lichte en twee donkere stoffen. Dat is logisch. Maar de diagonale lijnen in de quilt zijn zo dat 2 lichte blokjes afwisselen met twee donkere.
En horizontaal gezien zit het donkere blokje bij de ene rij altijd links en bij de rij daarboven weer altijd rechts.

Dat zou ik niet gezien hebben zonder zo nauwkeurig te kijken!

Dit is de reden dat leerlingen bij biologie vaak moeten tekenen. Als je het natekent, zie je veel meer details!

Voor de 4 Patch blokken liggen ook de donkere en de middel (hoe noem je die?) kleuren al gesorteerd.
Het tekeningetje van het block van de sneeuwbal heb ik gepast op de standaard maat lapje stof zoals je die koopt in de winkel. 
En dat komt mooi uit, net een klein randje om op maat te snijden en dan kunnen er aardig wat sneeuwballen of iets grotere vierkanten voor de nog-niet-gesneden-4 Patch uit één lapje.
Eigenlijk kan ik nu wel echt beginnen! Nu nog de tijd ervoor vinden....