woensdag 24 juli 2013

De Loreley.


We zijn een week weg. Opa en oma ontfermen zich over de jongens en de andere kinderen passen op huis en haard, zichzelf en elkaar en de katten en de hond. Dat is dus goed geregeld en zo kunnen wij met een gerust hart op stap, samen!


Ik heb mijn Singer 222 maar niet meegenomen. Een brei- en een borduurwerkje is genoeg. Maar ons kamernummer herinnert wel aan mijn Featherweight!


Een dag in de bloedhitte door Mainz gelopen. We willen na al die kou en regen nu niet klagen over het weer, maar in een stad waait geen verkoelend windje!

In grote winkels hebben ze airco! Wat gekocht van één van mijn favoriete kledingmerken, het is hier uitverkoop. En de warenhuizen hebben handwerkafdelingen, dus ook even rondgeneusd. Een zak met stukken leer en stoppers voor breinaalden vond ik handig. En een draadregelaar om met twee kleuren te breien zonder dat de draden steeds om elkaar heen draaien heb ik meteen uitgeprobeerd. Dat werkt echt!
Ook een burcht in Oberwesel bekeken, maar niet de toren beklommen om mijn voet te sparen. 

Het uitzicht over de Rijn (of Rhein, zoals ze hier schrijven), was schitterend. 
Het Poppen- en Berenmuseum in St Goar bezocht. 

Het is een woonhuis vol vitrines, kamers, gangen, alles met speelgoed, huisraad, schilderijen, ingelijste poezieplaatjes, papieren aankleedpoppen en wat je nog meer kan bedenken. Ik blijf Kathe Kruse en Steiff de mooiste merken vinden. Binnen mochten natuurlijk geen foto's gemaakt worden, maar het museum is de moeite waard. Verzorgd en smaakvol!

In Boppard nog een ijsje gegeten. Met dit weer drinken we veel water en ik spray regelmatig met Factor 30!

Ook de rots van de Loreley gezien. 

Een kaart gekocht met de tekst van het liedje van de Loreley erop in het Duits. Ik kende toch nog hele coupletten. Of ik dat nu van mijn moeder heb geleerd of op school? Helaas kan ik niet zingen, alleen slaapliedjes voor baby's. Die hebben nog niet in de gaten of je wijs kan houden of niet.

De treinen die langs de Rhein rijden doe mij denken aan de treinreis vroeger naar Italië. We sliepen dan in couchettes, maar in de avond reden we langs de Rijn en zagen de hoge oevers met burchten en huizen en eilandjes in de rivier met kasteeltjes. Zo anders dan het platte Amsterdam!

Het ontbijt in ons hotel is uitdagend lekker en meteen genoeg voor bij de koffie en de lunch. Echtgenoot kiest vooral de worstjes en gaat daarna nog een wat halen.. 

En luncht dan later met pasta. Echt vakantie, maar ik probeer een beetje op te letten. Dus een salade voor mij!

Iedere dag plannen we wel iets, maar wijken we ook zo af van de route en laten ons verrassen door leuke straatjes. 

In de avond lig ik op bed te breien in de hotelkamer. Vier laar geleden was ik langdurig ziek en kon alleen liggen. Als therapie ging ik breipatronen lezen van Elizabeth Zimmermann en ook liggend breien. 

Nu brei ik een mutsje met het patroon van de trui die ik wil gaan breien. 

Volgens EZ's advies brei je eerst een muts om de stekenverhouding te controleren. Want een paar steken meer of minder dan de voorgeschreven gauge, geeft echt een veel grotere of kleinere trui dan je verwacht te breien.
Ik heb een deel van het motief vergroot door een foto te nemen met mijn iPad, want ik werd tureluurs van het patroon met de mini kruisjes!
Met meerdere kleuren breien is net borduren: steeds tellen! Ik heb het motief nu aardig in mijn hoofd. En vanwege de stekenverhouding op een iets dikkere naald overgestapt. Ik kon hier een rondbreinaald van 50 cm kopen, 4,5 mm dik. 
Dus als de muts af is ga ik aan de grote uitdaging beginnen: