maandag 3 juni 2013

Schroefjes voor de steekplaat. Viltjes en scharnieren.

Bij Gonesewing had ik een paar schroefjes besteld voor de steekplaat van een paar Singer naaimachines. Volgens de internetwinkel waren het standaardschroeven. 
Het sleufje van deze schroefjes is vaak beschadigd door verkeerd gebruik van een schroevendraaier. De bijgeleverde Singer schroevendraaier past diep in het sleufje, andere komen niet zover en beschadigen dan sneller het metaal van de bovenkant van de schroef. Eventuele bramen heb ik wel eens met een ijzervijltje weggehaald, maar soms is de schroef heel lelijk beschadigd en heeft vervangen de voorkeur. Je wil niet dat je stofjes blijven haken!

De nieuwe schroef past wat schroefdraad betreft uitstekend. De bovenkant is bij de randen iets boller, waardoor de aansluiting met het oppervlak van de steekplaat iets mooier had gekund, maar het voelt niet scherp of als een oneffenheid. 
Vooraan de nieuwe schroef, achteraan een oude originele.

 Het geheel ziet er weer verzorgd uit, echt een aanrader bij haveloze schroeven!

Ook een fris rood viltje geplaatst. Zo wordt dit oudje weer netjes aangekleed.


Er viel me iets op bij de achterkant van het koffertje van deze Singer Featherweight, de scharnieren zijn anders!

Dit is volgens mij de standaard uitvoering:
 En zo zien ze er bij dit koffertje uit, sierlijker!

Deze vorm had ik nog niet eerder gezien. Hebben meer koffertjes deze scharnieren? Ze lijken mij origineel!