woensdag 1 mei 2013

Tas voor naast de Singer Featherweight.

We hebben een week vakantie. Dat betekent nog niet dat er niets te doen is, want altijd voor de vakantie is er toetsweek, dus er ligt flink wat nakijkwerk om weg te werken.
Maar de dagen zijn lang en er is tijd om wat te handwerken.

Nadeel is wel dat ik zoveel wil doen! Een beetje realistisch blijven dus, niet van alles aanpakken. Kleine werkjes.




Zo keek ik van de week op Youtube naar een filmpje van Jenny Doan. Heerlijk om te zien hoe zij een tas maakt. Het gebabbel is zo vriendelijk en enthousiast dat je werkelijk denkt dat het een fluitje van een cent is. Dat moest ik toch eens proberen!



Dus wat lapjes gesneden en aan elkaar gestikt. Op tussenvulling gestikt en in banen doorgestikt. Gewoon op het oog, niet te moeilijk doen. De gequilte lap op maat gesneden en voeringstof ook op die maat gemaakt. Zijkanten van de lap aan elkaar, bodempunten afgestikt en weggeknipt. Idem bij voeringstof. Buitentas en voeringstof aan elkaar gestikt, stukje opengelaten, gekeerd en naadje dichtgenaaid. Als laatste nog de bovenrand in de naad gestikt.

En kijk eens hoe leuk geworden!












Monty ging er meteen tevreden in liggen.












Dit tasje past precies naast de Singer Featherweight in het koffertje.






Het snoer van het voetpedaal kan er mooi in en nog wat losse dingetjes erbij.

Het naaimachine-matje dat ik ooit maakte om FMQ te oefenen (en wat er dus niet uitziet, verkeerde draadspanning, "wabi sabi" denk ik dan maar) gaat bovenop de machine. Zo is er behoorlijke bescherming tegen krassen.

Ook heeft het kleine beertje eindelijk zijn echte oogjes en klauwtjes gekregen. Beetje naar om te zien, dat geprik in het hoofdje.

Heb ik lapjes gesorteerd en al aan elkaar gestikt voor een quiltje bij het handwerkstoeltje. Goed gezien waar je op moet letten als er een "vleug" in de stof zit. (Te laat gezien, bedoel ik...wabi sabi...).


Het advies opgevolgd dat ik kreeg van Annemiek om een paar steekjes los te halen en zo de naden van een block in een molentje te laten lopen. Moet ik ook nog bij de Pinwheels gaan doen, want daar heb ik klonten stof aan de achterkant.


Van restlapjes een speldenkussentje gemaakt en op Kroningsdag de datum geborduurd. Dat gerommel met kleine lapjes bevalt me goed.
En dit speldenkussentje wacht ook nog op vulling. Voor het eerst met paperpiecing.

De kleurtjes vind ik erg mooi. Misschien moet ik meer die kant op met het kiezen van lapjes, ik ben er nog steeds niet uit wat mijn voorkeur heeft. Niet primair, niet te fel.
Het is niet goed te zien op de foto, maar naar de punten toe is dit laatste kussentje wat smaller. Dat schijnt mooier te vallen als het gevuld is.










En vandaag hebben we een autoritje gemaakt met de bijna 90-jarige schoonmoeder. Zij wilde graag de zee zien en dat is gelukt. Het was dan ook een stralende dag! Een heerlijke dag!!