zondag 14 april 2013

Pinwheels.

Een trauma uit mijn jeugd komt door een pak Das klei!
Ooit gekregen van Sinterklaas, stond op mijn verlanglijstje. Maar eenmaal in mijn bezit werd ik al zenuwachtig als ik de verpakking zag. Nú staat er een foto op van een bonk klei, maar ik herinner me een plaatje van een mooie clown, gaaf en sierlijk. Dat kon ik natuurlijk nooit zo maken! Dus deed ik niets met de klei, behalve dromen over hoe mooi het zou kunnen worden. Dat is altijd de veilige weg....
Het jaar daarop kreeg ik weer een pak klei van de Sint. Nu was mijn probleem opgelost: ik zou het ene pak open maken en als het mislukte had ik nog het andere pak!
Tot ik erachter kwam dat mijn moeder het pak Das klei gewoon weer opnieuw had ingepakt... Jaren later hebben we de klei weggegeven aan een ander kind.

Dat gevoel heb ik ook als ik die mooie lapjes zie. Hoe mooier ze zijn in de kast, hoe moeilijker het is om er iets van te maken.

Op mijn iPad heb ik de app van Missouri Star Compagny. Regelmatig zie Jenny Doan met een filmpje uitleg geven over hoe je heel gemakkelijk een block maakt. Het leuke vind ik dat ze het zo echt doet, met een vergissinkje als ze de lapjes even verkeerd neerlegt, een raar zijwaarts loopje van snijtafel naar naaimachine en ze blijft vriendelijk uitleggen. Meestal zie ik die filmpjes zonder geluid (om anderen om mij heen niet te storen en te lui om een oortje te zoeken), maar het is overduidelijk hoe het allemaal moet en hoe gemakkelijk het is. Volgens Jenny dan!

Van de week kwam ik dit filmpje tegen:



En ik de kast had ik een mooi stapeltje lapjes van Moda, Chateau Rouge.














Ik dacht altijd dat de fabrikant die verschillende lapjes verkocht om mensen de gelegenheid te geven met alle motiefjes uit een serie kennis te maken. Maar nu werd me duidelijk dat die vierkante lapjes  mogelijkheden bieden als je gebruik maakt van dit formaat.

Dus heb ik combinaties gemaakt van een licht en een donker stofje.
















De randen van de twee lapjes rondom aan elkaar gestikt en daarna 2x diagonaal doorgesneden op mijn ronddraaiende snijmat. Een draaiplank van Ikea met een klein snijmatje erop. Gaat prima.

Daarna de ontstane diagonale vierkantjes opengestreken. Ik zag Jenny Doan dat handig doen met de donkere kant boven en omklappen, dan zit de naad onder de donkerste stof.

Om ruimte in de keuken te besparen heb ik de truuc van de strijkmat weer toegepast: een pannen onderzetter met een theedoek erover.

Met de oude Singer Featherweight en de afstandshouder ging het aan elkaar naaien van de kleine vierkantjes prima. Nu was al een half blockje af.

Weer strijken, weer naaien. Steeds sneller en op het laatst zonder spelden.

Ik ben wel tevreden over het resultaat. Hoefde maar één block uit te halen omdat het kruispunt niet mooi was.

Twee lapjes heb ik niet gebruikt omdat ik die effen kleuren zo saai vond, die komen wel van pas als label ofzo.

Van de charm pack heb ik nu 20 pinwheels gemaakt. En nog geen idee wat het moet gaan worden...

Ik heb ook nog een vraagje: de pinwheels zijn nu niet meer recht van draad. Moeten ze nu diagonaal in de quilt gebruikt worden of is een rand eromheen die recht van draad is ook genoeg?

Behalve toetsen nakijken en achter de naaimachine zitten, hebben we ook een wandeling met de hond gemaakt en de eerste lammetjes in de wei gezien! Dat waren al flinke kleuters! Maar zo schattig en dartel!