zaterdag 6 april 2013

Afstandhouder instellen.

Op de steekplaat van mijn oudste Singer Featherweight staan geen streepjes om de naadbreedte aan te geven. En ik vertrouw er niet op dat ik precies maat kan houden. Dus als het belangrijk is pak ik het afstandshoudertje erbij. Dan moet je nog precies meten op welke afstand van de naald je het vastschroeft.

De vlakke rand van de steekplaat blijkt op 3/4 inch van de naald te zitten. 1/4 inch verder is de juiste plaats voor de afstandshouder. Met een snijliniaal erbij kan je de afstandshouder aanschuiven.

Wil je rekening houden met de ruimte die de naad inneemt als je de stof openvouwt, schuif de afstandshouder dan een mm of 2 richting de naald. Houd je de lijn aan van het opklapbare werkvlak van de FW, dan heb je 3/16 inch naadbreedte ( ipv 1/4 = 4/16 ).
Ik ga het eens uitproberen!