zaterdag 22 september 2012

Hoe groot is een scrap?

Het grote aftellen is begonnen! Nog 7 nachtjes voor we Charlie mogen ophalen. De kleine kater groeit als kool, is de grootste van het nest! Iedere keer als we gaan kijken, zien we hem even drinken bij zijn moeder en dat terwijl hij al vast voedsel eet. Een echt vreetzakje dus.
Ons hondje Stina en James de kater weten nog niet wat ze te wachten staat. Dat zal wel wat commotie geven, de eerste week!

En over 8 dagen met de kleine Singer Featherweight naar Atelier Bep in Hall. Laatst nog opgezocht waar dat eigenlijk ligt. Met een navigatiesysteem rijd je er gemakkelijk naar toe, maar mijn topografische kennis wordt er zo niet beter op. En ik was benieuwd hoe dat mooie kanaal heet waar ik vorige keer langskwam, het Apeldoorns Kanaal (geopend 1829) dus.

Het wordt een druk weekendje volgende week!

Maandag j.l. was ik na het lesgeven snel met de bus  naar Amsterdam gegaan om nog wat stof te kopen voor de quilt van Zoon3. Gelukkig kwam er met wat zoeken nog 1.20 m van de rode stof tevoorschijn. De zwarte stof hadden ze nog genoeg. Ik heb het oorspronkelijke patroon wat aangepast door een rode rand om het middenstuk te maken en het daarbij te laten. Eigenlijk had ik nog een zwarte rand weer daar omheen willen naaien, maar nu is het al een lap van 1.90 x 2.36 m geworden. Voor een mager 12-jarig joch is dat groot genoeg!
Ik heb tussenvulling besteld van Luna, Soft Comfort Blend, 80% katoen / 20% polyester. En met de walking foot moet ik toch een eind komen met het quilten. Waarschijnlijk met een Singer 201, want die heeft meer ruimte tussen de naald en de 'stam' van de naaimachine dan de Singer Featherweight.
Ik ga een bijpassend kussen maken om op te oefenen met doorstikken.
Gisteren wel even een fotootje genomen van de top, ik was benieuwd hoe de quilt er uit zou zien als die op het bed lag. Het wordt wel mooi zo! En de overhangende zijkanten hebben ook voordelen...hoewel juist bij dit kind bijna niets onder het bed rondslingert!

Ik heb soms kleine stukjes stof over. Ik vraag me af vanaf welke grootte het de moeite is om dat te bewaren. Waar leggen jullie de grens tussen weggooien en bewaren?

8 opmerkingen:

  1. Dat vind ik nou ook een interessante vraag....ik doe maar wat, soms gooi ik gewoon weg, en soms bewaar ik elke snipper, maar een systeem heb ik er helaas niet in.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Begin met een scrapsysteem: snijd restjes in een bep. maat en houd deze bij elkaar, zoals vierkanten/driehoeken/strips etc. Hier vind je tips http://quiltville.blogspot.nl/2005/06/scrap-users-system.html
    Anders heb je op een gegeven moment een doos vol waar je uiteindelijk niks mee doet.(been there, done that!)Als je googled op "organizing scraps" vind je nog ..tig ideeën.
    Je quilt is hartstikke mooi geworden. Gebruik je een walkingfoot als je rechte lijnen gaat quilten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de adviezen, ik ga kijken!

      Ja, voor de Singer Featherweight heb ik een walking foot die ook op mijn andere SIngers past, dus waarschijnlijk neem ik een wat groter model naaimachine om die hele lap eronder te kunnen stoppen. Ik zal moeten vouwen of oprollen om de stof te organiseren.
      Waarschijnlijk kies ik een moment als ik alleen ben hier, om de hele eettafel te kunnen gebruiken!

      Verwijderen
  3. Het ziet er al super uit!! En in mijn ogen is een quilt zelden te groot...
    Het systeem van Annemiek voor de scraps lijkt me erg handig. Ik ben ook van het bewaren van grotere stukken. Maar ik denk als je al direct handige formaten snijdt, je eerder iets zal doen met de restlapjes. Er zijn zoveel leuke projecten op You Tube te vinden voor vierkantjes, driehoeken en strips. Dan kun je direct aan de slag, in plaats van eerst heel veel snijwerk te moeten doen.

    De vulling die je hebt besteld zal erg prettig te verwerken zijn..let maar op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had wel eens van Hobbs gehoord, maar nog niet gezien en dit merk kreeg een goede kritiek van iemand en was niet zo duur, iets van 24 euro. Leek me niet zo gek voor een grote lap. En thuisbezorgd...
      Ondertussen al aan het denken over het volgende project. Ik wil teveel vrees ik!

      Verwijderen
    2. Als je niet wilt dat je quilt teveel krimpt, moet je de Hobbs wel voorwassen! Dat kan gewoon in de wasmachine op een wolwasprogramma en kort centrifugeren op lage snelheid. De vulling moet wel in een grote waszak of sloop, anders heb je een vulling met gaten :(
      Bij het doorquilten zou ik een iets grotere steeklengte nemen dan bij normaal stikken.....Succes!

      Verwijderen
  4. Ik kan mij indenken dat je je verheugd op de komst van een nieuwe kitten, altijd leuk. En gezellig dat ik je volgend weekend bij Bep zie, ik ben er ook bij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal jou snel herkennen tussen al die vrouwen! Vorige keer bij Bep had ik een gigantische pleister op mijn voorhoofd (na een operatie), nu kan ik onopvallend rondschuiven!

      Verwijderen