vrijdag 31 augustus 2012

Walking Foot voor Singer Featherweight en andere (Singer) naaimachines.

Ik had een paar dagen geleden een boventransportvoet besteld voor mijn Singer Featherweight (en alle andere Singers trouwens) en die werd na twee dagen al geleverd.

Natuurlijk zou ik het liefst de originele Singer PENGUIN Walking Foot hebben, een pittig zwart apparaatje die de bijnaam Pinguin heeft vanwege de kleur en door de schuivelende voeten.  Maar de prijs weerhoudt mij toch een beetje.... Misschien komt ie een keer op mijn pad, je weet nooit!


De echte Singer Walking Presser Foot.

Maar voor een redelijke prijs is dit nuttige accessoire ook in Nederland te krijgen (oa bij matson.nl).

Op de website van de naaimachine-winkel stond dit verhaaltje:

Boventransportvoet
Voor het gelijkmatig en soepel naaien en doorstikken van dikke en gladde lagen stof.
Deze voet heeft een lage aanschroefsluiting.

Geschikt voor alle modellen van :
Singer ( uitgezonderd modellen met een schuine naald)
Pfaff
Lewenstein
Janome
Brother
Toyota

Lage aanschroefsluiting is dus de nederlandse benaming voor low shank. Alle soorten naaimachines met een laag voetje kunnen dit gebruiken. Heb je een naaimachine met een high shank of slant shank, dan moet je een iets ander model Walking Foot hebben.
Op de site vind je allerlei voetjes (voor free motion quilting ook), dus zoek je nog iets voor je Singer, kijk even rond. Natuurlijk hebben ook andere naaimachine-winkels dit in de verkoop, vraag ernaar!

Voor het poesje dat over een paar weken komt, wil ik een matje maken om op te liggen. En gelijk de Walking Foot en later het Free Motion Quilt voetje weer eens proberen.

De Boventransportvoet gaat gemakkelijk in de plaats van het standaard-voetje. Het hendeltje moet weer om de naaldschroef. Door de op-en-neer-gaande naald wordt het systeem in werking gezet.
De bedoeling is dat de transporteur van onderaf de stof in beweging brengt en de Walking Foot aan de bovenkant hetzelfde doet. Bij je standaard voetje glijdt de voet als het ware over de stof heen en klemt even de stof tussen het voetje en de tandjes van de transporteur. Met de Walking Foot moet dat gelijkmatiger gaan, waardoor de verschillende lagen van je werk niet schuiven t.o.v. elkaar. Voor quilt-projecten zou dat ideaal zijn.

De praktijk:
Voor- en achteruit naaien gaat zoals altijd. De drie lagen stof van het dekentje worden goed getransporteerd. Het gaat moeiteloos, met mijn handen trok ik de stof naar links en rechts wat strak en verder alleen gas geven.
Ik wilde dit snel doen en niet zo precies, dat ziet die kleine kat toch niet...Dus steeds de stof dubbel gevouwen en langs de stofrand genaaid. Ging prima!

Ik moest even een filmpje maken!


Ik had gelijk met de boventransportvoet ook lange naalden besteld, dat vind ik makkelijk werken. Naaien over een naald gaat best, maar niet over het kopje of knopje. Hoe langer de naald, hoe meer plaats om er overheen te stikken.

Twee goede aankopen, vind ik!!