woensdag 8 augustus 2012

Terugplaatsen steekplaat Singer Featherweight.

Ik was gisteren een beetje te snel met mijn opmerking van 'schroef alles maar weer in elkaar'. Want bij de steekplaat is wel een aandachtspuntje. Ik heb foto's gemaakt waar je op moet letten, want zelf vind ik teksten met een tekeningetje niet duidelijk genoeg.




Als je denkt dat de transporteur stoffig is of je ziet al pluisjes, (en zeker na het werken met materiaal dat veel stof afgeeft: pluche beren-stof), haal je de steekplaat los en met een stevige kwast stof je de transporteur af. Is er meer stof te zien, dan schroef je de transporteur los en kan je er beter bij, maar dat zal niet zo vaak aan de orde zijn.

Als het schoon is schroef je de transporteur weer op zijn plek en komt het plaatsen van de steekplaat.

De onderkant van de steekplaat heeft twee vlakken met metalen veren en een opening daartussen. Dat wordt in de handleiding die ik nu voor me heb liggen (blz 11.) de positie-plaat genoemd.



Het doel van die uitsparing in de positie-plaat is het op zijn plaats houden van de positie-vinger van het binnenbakje van het spoelhuis (bij de onderdraad).
Het binnenbakje met het spoelhuis en het spoeltje blijven zo stilstaan, terwijl de ring met de grijper erom heen draait en de punt van de grijper de bovendraad kan meenemen, die door de naald gepresenteerd wordt.
De draad maakt dan een ronde-dansje om het spoeltje, windt zich om de onderdraad en er is weer een steekje gemaakt.


Ik heb deze animatie al eerder laten zien, maar zo duidelijk als dit kan ik het niet vertellen!
De grijper zit aan de buitenste ring en pakt de draad. Het spoeltje is de binnenste groene ring en draait alleen even om een stukje onderdraad te geven. De middelste ring moet niet bewegen en zit bij de Singer Featherweight met de positie-vinger op zijn plaats bij de uitsparing in de positie-plaat van de steekplaat.







Als je de steekplaat op zijn plaats legt, draai je de positie-vinger van het binnenbakje omhoog. Dan past de positie-vinger precies in de uitsparing van de positie-plaat.

Daarna draai je aan het vliegwiel de ribbels van de transporteur omhoog en als alles goed blijkt te passen schroef je de steekplaat vast.

Is goed te doen!