woensdag 6 juni 2012

Hoe oud is jouw Singer naaimachine?

(Notitie! Als je jouw naaimachine niet kan vinden met behulp van het serienummer en de informatie op deze pagina, kan ik het ook niet vinden. Ik kan niets zeggen over de waarde van je machine. Dat hangt van vele factoren af en van de belangstelling die mensen in jouw omgeving ervoor kunnen hebben. Ik kan daar dus ook geen vragen over beantwoorden!)

Zou je een Singer Featherweight willen die gemaakt is in jouw geboortejaar? Het is voor velen een grote wens!
Verheug je vast: dat gaat een keer lukken!! Immers, Singer naaimachines gaan generaties lang mee  ;) .
Er vinden nu veel naaimachines die gekocht zijn in de jaren 50 een nieuwe eigenaar. De komende jaren zal dat zo blijven, aangezien weinig vrouwen van 80+ nog achter de naaitafel zitten.

Ook modernere naaimachines uit de jaren 70-80 worden te koop aangeboden, maar hoe meer plastic een naaimachine bevat, hoe kwetsbaarder.
Wie nu een gloednieuwe naaimachine koopt met tiptoetsen en veel electronica zal niet niet verwachten dat haar kleinkinderen daar over 60 jaar nog kleding of gordijnen op naaien!

Het nadeel van een electronische naaimachine is ook dat je geheel afhankelijk bent van iemand die er verstand van heeft. Ik zou het in ieder geval niet durven om daar iets aan te verstellen of zelfs maar de behuizing open te maken. Bij de Singer naaimachines die ik hier heb staan doe ik dat wel. Zoeken op internet naar informatie, schroevendraaier erbij, diep ademhalen en beginnen!
Het geeft voldoening om een vieze vastgelopen naaimachine (met olie, smeer en stof) uiteindelijk weer te laten glanzen en soepel te laten naaien.

Hoe oud is mijn naaimachine?
Maar nu de leeftijd van onze oude Singers. Want je wil toch weten hoe oud je aanwinst is! Het serienummer vind je onderaan de 'stam' van de naaimachine, zoals op deze foto. Bij de kleine Singer Featherweights vind je het serienummer onder de naaimachine!

Kijk naar het serienummer op de naaimachine en zoek dat op bij de volgende websites:

HIER vind je alle Singer naaimachines!

(Als jouw machine er niet bij staat, kan ik het ook niet opzoeken!)

Hier zie je alle Singer Featherweights bij elkaar. Alleen bij de witte Singer Featherweights is het onduidelijk. Er mist informatie.

Welk model Singer naaimachine heb ik?

Zoek het serienummer op DEZE PAGINA.

Certificaat van Singer!

En als je  OP DEZE SITE van SINGER (scroll op die webpagina helemaal naar beneden, naar de rechterkant onderaan dus) het serienummer invult, kan je een certificaat downloaden met het serienummer en productiejaar. Een soort geboortebewijs!








61 opmerkingen:

  1. Aaaaah, valentijnsdag 1955, in Clydesbank Scotland! Ik had al eerder geprobeerd achter het jaartal te komen, dank zij je link weet ik het nu!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer dat ik mijn witte Featherweight niet terug kan vinden, typenummer begint met FA, staat er niet bij...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Jeanneke,

      en als je hier http://www.mysingerstory.com/ naar beneden scrollt en het serienummer en je eigen gegevens invult? Krijg je dan ook geen informatie? Eventueel mail je de Singer zelf http://www.singerco.com/contact-us .
      Ik kijk nog even verder, maar ik kom nog niet verder dan dat FA t/m FY begint in 1935.....

      Verwijderen
  3. En deze site

    http://singerfeatherweight221.blogspot.nl/2008/07/date-rate-your-featherweight.html

    zegt dat Witte Featherweights gemaakt zijn van 1968-1970.

    Meer kan ik zo gauw niet vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn moeder van 80+ verslikte zich bijna in haar ontbijt toen ze jouw blogje las, hoezo leeftijdsdiscriminatie; als je ziet wat voor productie zij heeft, daar kan menig jong ding een puntje aan zuigen. Het is juist dat je meer met de naaimachine gaat doen als je ouder wordt, omdat je handen het af laten weten bij langdurig naaien met het handje.
    Maar verder genieten we van de blogjes hoor, dit moest enkel even van 't hart. Oja, en bij onze Singertjes staat het serienummer op de bodemplaat, naast een pootje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Shirley!
      Gelukkig staat er "aangezien weinig vrouwen van 80+ nog achter de naaitafel zitten." Maar je hebt gelijk, er zijn nog veel ouderen heel actief met handwerken. Zo kennen wij een zeer bejaarde heer die iedere dag met Smyrna in de weer is. Ik hoop ook zo (op deze manier) oud te worden.
      Groetjes, ook aan je moeder natuurlijk, en bedankt voor je reactie!

      Verwijderen
  5. Francis,

    Bedankt voor deze links! Blijkt dus dat ik er een van 1904, een van 1916 heb.(en nog een uit 2009)

    Groetjes Karla

    BeantwoordenVerwijderen
  6. leuk zeg! Ik zou graag ook dat 'geboortebewijs' van mijn singer uit 1937 willen opzoeken, maar wat wordt er bedoelt met de 'zip code'?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zip code is een soort postcode. Ik heb gewoon mijn eigen postcode ingevuld, slaat nergens op maar ik heb wel een certificaat gekregen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Francis,
    Nee ik werk er niet mee hij staat er voor sier.
    Mijn oma heeft er vroeger natuurlijk wel mee gewerkt en dat kan ik me wel herinneren.
    Ze heeft voor de bonneterie in Den-Haag gewerkt ze was bontnaaister.
    Ik heb inmiddels zelf het certificaat van singer, maar dank je wel.
    Groetjes, Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dank je wel voor de info!

    MVG Krista

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mijn Singer is 106 jaar oud is er iemand die weet wat dan de waarde zou zijn hiervan

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nee, de waarde wordt bepaald door de kwaliteit van het lakwerk en de bijbehorende spullen. Vooropgesteld dat de machine na onderhoud gewoon kan werken! Er staan op Marktplaats heel veel oude Singer naaimachines. De warde zal in goede staat rond de €30'zijn, of het moet echt een bijzondere machine zijn.
    Groeten, Francis.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoe kun je zien of een singer handnaaimachine werkt (met een volgens mij) schuitjesspoel, het lijkt of de bovendraad de onderdraad niet oppakt...?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor het oppakken van de onderdraad is een goed bovendraadspanning nodig en een goede onderdraadspanning. Het beste kan je met een handleiding (van internet) de draadspanning proberen in de stellen en het blijven proberen. Een schuitjesspoel is langwerpig. De draad moet onder het klemmetje doorlopen. Een plaatje daarvan is zeker op internet te vinden. Succes!!

      Verwijderen
  15. Hallo,
    Voor mijn moeder heb ik een Singer Handnaaimachine gekocht. Het nummer Y 1523103 staat erop, er zit geen handleiding meer bij, is daar nog aan te komen?

    Groeten Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Anneke, het is een machine uit 1923. Als je een foto mailt kan ik zeggen welk type het is. Een Engelse handleiding is makkelijk te vinden door te Googlen op Singer Manual Free'. Ik kan je eventueel een bestandje sturen. Mail mij maar op (aan elkaar) francis gortmaker at gmail dot com.

      Verwijderen
  16. Hallo
    ik heb een elektrische singer,uit 1955 is dat orgineel,of is die later omgebouwt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kan origineel zijn, zeker eentje uit 1955. Maar waar het handwiel op past, past ook precies een motor. Dus vervangen was heel gemakkelijk.

      Verwijderen
  17. Hallo Francis bedankt voor je reactie

    Heeft iemand belangstelling voor deze elektrische naaimachine uit 1955,en ik heb nog een hand naaimachine uit 1960, laat het maar horen,

    Groeten Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Beste Francis,
    Het serienummer van mijn oude Singer is B298264; is deze uit 1904(volgens geboortebewijs) of toch ouder?
    Hij is van mijn overgrootmoeder geweest.Op het schuifplaatje waar je spoel in gaat staat patented 5 december 1882;daaronder volgen nog 4 data verder in de tijd.Dat brengt met in verwarring over hoe oud hij nu daadwerkelijk is.In de houten kap/koffer staat met potlood/krijt 1864; weet niet of dit jaar van productie is of een andere code.

    Alvast hartelijk dank voor je reactie,

    Sabine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Sabine,

      1904 klopt. De andere data zijn patenten die zijn aangevraagd. Iedere keer als er een verbetering werd uitgevonden, vroeg de fabriek patent aan op die wijziging.
      1864 kan ik ook niet verklaren, misschien een nummer van een werknemer of andere code.

      Groetjes, Francis.

      Verwijderen
  19. Hallo Francis,
    Ik heb een Singer trapnaaimachine staan, serienr. Y3626181. Ik heb deze van mijn moeder (ben zelf inmiddels ook al 70 jaar) en mijn vraag is of je kan zien uit welk jaar die is en of er nog aandrijfriemen te bestellen zijn van de machine naar de trapgedeelte.. De oude is helaas gebroken en niet meer door mij te herstellen.
    Alvast bedankt voor het antwoord.
    Groet John.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo Francis,
    Hartelijk dank voor het snelle antwoord. Ik zal matson bellen of ze deze riem hebben.
    Tot op heden heb ik hem nl. in geen enkele winkel kunnen kopen, wel korte riemen maar niet die van 170 á 180 cm.
    Groet John.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo Francis,
    Ik heb een Singer gekregen van mijn pleegzoon. Er staat een registratienummer op: EF 471673. Heb jouw link gebruikt en zag dat deze uit 1949 komt. De quantity allotted is 200.000 en date allotted 11 oktober. Kun jij mij vertellen of bij deze naaimachine ook een kap hoort te zitten? Er zit wel een plankje met scharnieren aan die omhoog staat en naar beneden kan. Dit is zeker voor het stof, zodat je meer werkruimte hebt? Is er voor deze ook een gebruikershandleiding?
    Kun je ook vertellen of deze machine nog steeds gemaakt wordt of dat deze al zeldzaam begint te worden.

    Groet,

    Maya

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Maya,

      Je hebt dan een Singer 15. Dat zijn prima naaimachines die nog steeds gemaakt en gekopieerd worden! Genoeg onderdelen te krijgen.

      Ik kan zo snel niet ontdekken of er een houten kap of een koffer omheen hoort. Tegen het stof kan je een hoes maken of een lap erover hangen.

      Ga je de machine gebruiken?

      Als je een foto mailt kan ik je iets meer vertellen.

      Wel een origineel kado van je pleegzoon!

      Groetjes, Francis.

      Verwijderen
  22. Goedemiddag Francis,

    Ik heb een hele oude Singer naaimachine uit 1809 weten te bemachtigen echter het hout werk moet gefineerd worden en het gietijzeren onderstel moet opgeknapt worden. Weet jij toevallig iemand die hem zou kunnen opknappen in oude staat.
    Ik woon in Overijssel.

    groeten Ellis

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hai,

    Ik heb naar mijn idee een Singer maar volgens mijn man geen echte omdat het een Neumann is.
    Het nummer is 1252782.
    Als het wel een Singer is, dan komt hij uit 1883? Pfff. Das een eind terug. Is wel van mn oma's moeder geweest... dus qua leeftijd zou dat kloppen.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik heb de Singer trapnaaimachine in meubel (EF 982529) uit de erfenis van mijn moeder (ik ben de enige dochter) gekregen; deze heeft nu een heel mooi plekje bij mij thuis gekregen. Aangezien ik helaas geen foto's kan maken, wil ik je hierbij vragen of ik ergens een foto van deze speciale/specifieke naaimachine ergens kan vinden?

    Alvast bedankt,
    Els

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Els, je kan bij Google intypen '15k treadle' dan komen er een paar foto's van verschillende trapnaaimachines. Ik weet niet of je er een tafel met kades of kast bij hebt. Groetjes!

      Verwijderen
  25. weet je of er een mogelijkheid is om mijn singer te laten repareren? de kabel van mijn trapmachine is kapot

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan je echt zelf doen! Je koopt een leren riem, bijvoorbeeld bij Matson.nl. Je voert de riem door het systeem en knipt hem op maat. Gaatje maken in het leer aan de andere kant (met een hamer een spijkertje door het leer slaan) en met het bijgeleverder haakje de uiteinden van de riem verbinden met elkaar. Staat ook ergens beschreven op mijn blog. Succes! Een trapnaaimachine is echt erg leuk om te gebruiken! Groetjes!

      Verwijderen
  26. worden er op die Singer site geen certificaten meer uitgegeven? Ik heb het in het verleden weleens gedaan en werkte prima. Zojuist wilde ik het proberen voor een andere Singer, maar kon op die site niets meer daarover vinden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. http://www.mysingerstories.com/stories?page=231

      Probeer deze link eens! Helemaal rechts onderaan zie je waar je het serienummer kan invullen.

      Verwijderen
  27. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik heb een Singer 29K51 uit 1925 gekregen. De conische bouten van de traptafel zijn echter beschadigd. Deze wil ik repareren met een draadvijl maar weet niet welke draad men destijds gebruikt. (In ieder geval geen metrische draad). Deze informatie heb ik nigig om een juiste draadvijl te bestellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ik heb een Singer 29K51 uit 1925 gekregen. De conische bouten van de traptafel zijn echter beschadigd. Deze wil ik repareren met een draadvijl maar weet niet welke draad men destijds gebruikt. (In ieder geval geen metrische draad). Deze informatie heb ik nigig om een juiste draadvijl te bestellen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Maurice, ik kan je helaas niet helpen aan deze informatie.

      Verwijderen
  32. y 4694146 oude singer naaimachine graag de ouderdom van deze naaimachine van Singer .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Singer 15k, 5 mei 1927, gemaakt in Clydebank, Schotland.

      Verwijderen
  33. Solange Vandenbroucke25 juli 2016 om 21:44

    Ik ben in bezit van oude Singernaaimachine compleet met metalen onderzet en mooi bloemenmotief gelijk en lelie of graanaren met groen, bordeau ,oranje en goud in vaasje met goud beschilderd .In het midden een mooie ovalen afbeelding, in dezelfde kleuren Graag had ik de ouderdom van de naaimachine geweten vriendelijke grtjes. serie nr is Y6410350

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Singer 66k, van 28 jnuari 1929, gemaakt in Clydebank, Schotland. Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vandenbroucke Solange.27 juli 2016 om 15:36

      Hartelijk dank voor de nuttige uitleg .Groetjes Vandenbroucke Solange.

      Verwijderen
  35. ik ben in bezit van een singernaaimachine nummer F6873621. Op een ijzer plaatje staat patended dec 5 - 1882. Kan het kloppen dat de machine uit 1882 is? Is deze machine een voorloper van de trapnaaimachine? Wat zou deze naaimachine opbrengen? Kun je een indicatie geven?
    vriendelijke groet van een ouwe naaister

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Beste, Wij zijn in het bezit van een singer naaimachine met serienummer Y495414. volgens het sertificaat dat je kan downloaden zou hij van 1922 zijn. zou daar een nog een handleiding voor zijn.

    mvg Lee

    BeantwoordenVerwijderen
  37. hallo,ik heb een naaimachine met nummer Y1228505 en zou graag weten van welk jaar hij is.
    vriendelijke groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Goedemiddag, mijn moeder heeft een naaimachine met nummer 12497r6. Ze zou graag willen weten wat het bouwjaar is. Alvast bedankt voor je reactie! Grt. Lieke

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Ik heb geen Singer handnaaimachine maar een Union handnaaimachine serienr: 3229907. Ik zou graag willen weten hoe oud hij is. Kan iemand mij dat vertellen? Vriendelijke groet Dieuwke.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Een singer naaimachine met serie nr EE 780460 in goede staat en nog werken wat is de waarde Michel

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Een singer naaimachine met serie nr EE 780460 in goede staat en nog werken wat is de waarde Michel

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Een singer naaimachine met serie nr EE 780460 in goede staat en nog werken wat is de waarde Michel

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Onderaan de stam staat het volgende nummer, zonder letters:
    7621768
    1834368
    Wat betekent dat?

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Ik heb het serienummer opgezocht en kom uit bij het bouwjaar 1887. Heb ik een machine van 130 jaar oud?

    BeantwoordenVerwijderen