maandag 4 juni 2012

Allemaal Singer Featherweights en de Buttonholer


Gisteren naar Atelier Bep http://www.atelierbep.nl/ geweest, voor een Singer Featherweight meeting. Geweldig! Allemaal kleine naaimachientjes en iedereen vol enthousiasme bezig met het maken van een stoffen mandje.

Aangezien ik niet veel ervaring heb met het maken van iets van patchwork was ik wel benieuwd of het zou lukken, maar ik ben erg tevreden met het resultaat.



Ook nog even in het winkeltje rondgeneusd. Op de website had ik gisteren al een keus gemaakt en kwam thuis met een Hartjes-rekje, een foto-lijstje en 40 kleine lapjes die mooi bij elkaar passen. Ook nog 2 oogjes voor het beertje dat ik aan het maken ben en die nu al maanden met pas-oogjes in de vitrine verwijtend zit te kijken. De oogjes die bij dit beertje in het pakket zaten vond Zoon3 te klein. Inderdaad, een maatje groter "oogt" beter.



Ik begreep dat niet alle mogelijkheden en voetjes die bij de Singer Featherweight gebruikt kunnen worden bij iedereen bekend zijn. Er zit een achteruit op (!), je kan met de machine zelf alleen rechtstikken hoewel er ook een zigzag-attachment is. En er zijn zoveel voetjes te krijgen die handig zijn...De meeste werden standaard bijgeleverd, maar er kan in 60 jaar wel iets uit de koffer verdwenen zijn. En sommige zijn ook niet zo bruikbaar als je een naaimachine alleen voor patchwork gebruikt. Wat moet je dan met een handige Rimpelaar?

Ik zal de komende periode per blog een accessoire uitproberen en er iets over schrijven.

Ik zoek vrij veel op internet en bewaar wat ik interessant vind. Er zijn handleidingen te kust en te keur, filmpjes op internet, maar meestal in het engels. Het engelse taalgebied is natuurlijk groot en de Singer naaimachines komen ook uit Amerika en Schotland. Logisch dat daar veel mensen zijn die een Singer hebben en ook geinteresseerd zijn.

Nu even over de Buttonholer. In het nederlands het Knoopsgaten-apparaatje. Veel moderne naaimachines hebben een mogelijkheid ingebouwd om knoopsgaten te maken, maar ik vind de knoopsgaten van dit apparaatje veel mooier.

De Buttonholer is vrij groot, zeker in vergelijking met de Singer Featherweight. Bij het apparaat horen 5 malletjes waardoor de knoopsgaten in grootte en vorm kunnen verschillen.

De Buttonholer komt in de plaats van het voetje aan de naaimachine. Draai de knop bovenop het apparaat zo dat de naald aan de linkerkant van afgetekende knoopsgat staat en druk op je gaspedaal.



De Buttonholer schuift nu de stof met kleine rukjes heen en weer, de naaimachine stikt gewoon recht, maar het resultaat is een kleine zigzagsteek. De Buttonholer volgt de gekozen mal en maakt een keurig stiksel helemaal rond het afgetekende knoopsgat. Ik heb steeds 2 rondes gemaakt voor een perfect resultaat. Met een tornmesje of speciaal knoopsgaten schaartje maak je het knoopsgat open. Zo kan je achter elkaar de knoopsgaten maken, die volkomen identiek zullen zijn. Wat een stukje techniek!!